Výluky a zpoždění už k cestování vlakem v Česku patří. V posledních měsících byly častější, a dokonce na několika hlavních tratích najednou. Situaci chce zlepšit Svaz osobních železničních dopravců: „Daří se nám to těžko, ale nemysleli jsme si, že hned první rok něco změníme. Plánování výluk je dlouhodobý proces a ty, které teď zažíváme, byly naplánovány před třemi lety,“ říká pro Český rozhlas Plus výkonný ředitel svazu Petr Moravec.

Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) viní z chaosu na dráze předchozí vedení resortu, které se prý více zajímalo o to, kolik se proinvestuje na opravách, než jaký to bude mít dopad na cestující.

Moravec mu dává částečně za pravdu, exministr dopravy Karel Havlíček (ANO) prý v několika případech nezabránil některým nerozvážným souběhům výluk.

„Příkladem je výluka Praha-Vysočany ve směru na Lysou nad Labem, která probíhala zároveň s výlukami na trase Poříčany – Velim, což jsou dvě hlavní trati z Prahy na Moravu. A v jednom okamžiku jsme měli vyloučené dvě dvoukolejné tratě, takže se nedalo projet,“ upozorňuje zástupce dopravců, kteří prý na problém marně upozorňovali.

Problémem podle Moravce není počet dopravců na železnici, ale hustota dopravy především v příměstských oblastech.

„Je velmi komfortní jezdit v takzvaném půlhodinovém taktu, někdy dokonce jen čtvrthodinovém – čili když nám každou čtvrthodinu jede vlak. To má obrovský vliv na infrastrukturu, jejíž kapacita je dnes v těchto úsecích v podstatě vyčerpaná,“ podotýká.

Z vlaku do auta?

Konkurenční prostředí mezi železničními dopravci se podle Moravce v posledních letech kultivovalo – dopravci zjistili, že vzájemným napadáním žádné výhody ani klientelu nezískají, zaujmout se proto snaží především zvyšováním kvality služeb. Naopak problematika železniční infrastruktury je spíš spojuje, než rozděluje.

Plán výluk, který připravuje Správa železnic, je podle něj také velmi složitý a neodborník se v něm těžko orientuje. Protože například úsek provozu má jiný číselník tratí než úsek výluk nebo ten, který je v jízdních řádech pro cestující nebo dispečery.

„Profík to zvládne, ale pro manažera dopravní firmy je velice obtížné analyzovat dopady pro konkrétní linku,“ popisuje.

V příštím roce plánuje Správa železnic dokonce ještě více výluk než letos a podle Moravce jsou opět v plánu některé nešťastné souběhy, a to dokonce po celý rok. Dopravci proto požadují, aby byl schválený plán upraven.

„Já na to mám pohled architekta, pohled z vrchu. Nestraním žádnému konkrétnímu dopravci, ale dívám se na to čistě z pohledu systému,“ deklaruje Moravec. Podle něj hrozí, že vzhledem k problémům na železnici řada cestujících upřednostní cestu autem.

Vhodné by proto bylo přijít po vzoru Německa s levnou jízdenkou a motivovat tak lidi ke změně dopravních návyků, a to i přesto, že cena není hlavní bariérou pro větší využívání železniční dopravy.

„Tím je špatná dopravní nabídka zejména na neelektrifikovaných tratích, kde je špatný jízdní řád a málo vlaků. Na regionálních tratích jezdí třeba co dvě hodiny, to nikoho nenaláká,“ uzavírá.

Subscribe
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments