České dráhy rozšířily svůj vozový park o šest elektrických lokomotiv řady 193 Vectron. Až na deset let si je pronajmou od společnosti Rolling Stock Lease. V příštím roce od stejné firmy převezmou dalších sedm strojů. V pátek o tom informoval státní dopravce. Cenu za pronájem jedné lokomotivy dopravce nezveřejnil, celková hodnota kontraktu, která počítá i s možností odebrání celkem až 50 lokomotiv, je 10,8 miliardy korun bez DPH.
Dráhy tak rozšíří stávající flotilu 11 vozidel stejného typu, které jezdí v běžném provozu. Prvních pět strojů z kontraktu ČD už převzaly v minulých dnech, v pátek dostaly šestý. Původně přitom počítaly s jeho převzetím až v následujících dnech.
„Počítáme s nimi pro linku R18 z Prahy do Starého Města u Uherského Hradiště zpočátku ve formě zkušebního provozu se zácvikem dalších strojvedoucích. V čele našich vlaků se na této lince objeví již v pátek,“ uvedl mluvčí dopravce Robert Pagan. Celkem tak mají nyní dráhy 17 těchto strojů.
Nové lokomotivy nahradí starší vozidla řady 371, které podle drah už není ekonomické vybavovat zabezpečovacím systémem ETCS a přestavovat na jinou napěťovou soustavu. Staré vozy by z provozu měly zmizet v příštím roce.
České dráhy se pronajímatelem dohodly na závazném pronájmu 13 lokomotiv až na deset let, dráhy mohou stroje v případě potřeby i nejdříve po roce odkoupit. Dalších sedm lokomotiv převezmou v příštím roce. Vedle toho kontrakt zahrnuje v případě zájmu i možnost pronájmu dalších 37 strojů, ty už však nezávazně.
V investicích do vozového parku chtějí dráhy pokračovat i přes současnou koronavirovou krizi a ztráty, které loni jen na tržbách činily přes čtyři miliardy korun. Například loni podnik rozhodl o modernizaci až 52 vozů pro regionální dopravu. Další plány směřovaly do nákupu nových lokomotiv, či vozů pro dálkovou i regionální dopravu.