Největší novinkou vnitrostátní dálkové dopravy jsou nové časové polohy vlaků SC Pendolino na západě Čech. Jeden vlak pojede jako dosud ráno / dopoledne z Ostravy (7:14) a Prahy (odj. 10:39) a do Františkových Lázní přijede ve 13:23. Opačným směrem odjede z Františkových Lázní ve 14:37, Prahou bude projíždět po 17. hodině a do Ostravy přijede ve 20:45. Druhý spoj pojede zcela nově časně ráno z Chebu (denně v 6:44), Prahou bude procházet po 9. hodině a do Ostravy přijede ve 12:45. Opačně pojede z Ostravy ve 13:14, z Prahy v 16:39 a do Chebu přijede večer v 19:14.

PRAHA – ZÁPADNÍ ČECHY ↑ ↓

Další novinkou na západě Čech bude nová kategorie vlaků „rychlík vyšší kvality” s označením Rx (čteno „Rex”). Soupravy rychlíků Praha – Plzeň – Cheb / Klatovy / Železná Ruda budou sestaveny z modernizovaných vozů. Ty nabídnou např. elektrické zásuvky pro napájení drobné elektroniky cestujících. Vybrané vozy budou vybaveny také klimatizací. Jedná se o vozy typu EC / IC dosud zařazované do prestižní mezinárodní sítě komfortních expresů V soupravách musí být nejméně 80 % všech vozů, včetně posilových, již modernizovaných.

PRAHA – OSTRAVA / VALAŠSKO / ZLÍNSKO

Základní model provozu vlaků SC / EC / IC / Ex na linkách z Prahy na severní a střední Moravu se nemění. Cestující ale čeká ve vlacích EC / IC / Ex z Prahy na střední a severní Moravu kratší doba jízdy. Cesta těmito vlaky z Prahy do Ostravy, Zlína nebo Veselí nad Moravou se zkrátí o 8 minut. Například vlaky EC / IC / Ex tak pojedou mezi pražským a ostravským hlavním nádražím 3 hod. a 29 minut a cesta z Prahy do Zlína se zkrátí na 3 hod. a 23 min.

Vlaky SC Pendolino budou jezdit mezi Prahou a Ostravou i nadále v základním dvouhodinovém intervalu. Stávající posilový spoj SC Pendolino v 16:39 z Prahy (jezdí pouze ve čtvrtek, pátek a v neděli) nahradí nový spoj InterCity Sprinter, který pojede vždy v pracovní dny. Jeho souprava bude sestavena z modernizované klimatizované soupravy a nabídne dodatečné rychlé spojení Prahy s Olomoucí a Ostravou.

V opačném směru posílí dopravu v ranních hodinách.
Expresní spoje EC / IC / Ex budou i nadále odjíždět z Prahy každou hodinu a střídavě budou jezdit směrem na Ostravsko nebo Valašsko a dál většinou na Slovensko, resp. spoje na okraji dne zamíří do Zlína a Veselí nad Moravou. I nadále budou všechny spoje obsluhovány klimatizovanými soupravami ČD nebo slovenského partnera ZSSK, které jsou sestaveny z nových nebo modernizovaných vozů.

Nejvýznamnější změnou u těchto vlaků bude prodloužení současného vlaku Hutník až do / ze stanice Návsí (Nawsie) a přejmenování spoje na tradiční označení Ostravan.

V případě rychlíkové linky Praha – Olomouc – Přerov – Vsetín / Luhačovice je zachován stávající model se základním dvouhodinovým intervalem. Na základě objednávky Ministerstva dopravy ČR však byl rozšířen provoz vlaků, které jedou až do / z Luhačovic. Jedná se např. o spojení ve 12:20 z Luhačovic s příjezdem do Prahy v 17:15, který letos jezdil pouze z Otrokovic. Podobně bude prodloužen polední rychlík Olomouc (11:55) – Otrokovice (12:33) nově až do Luhačovic.

PRAHA – BRNO – BŘECLAV

Základem spojení české a moravské metropole jsou i nadále mezistátní vlaky railjet a EuroCity v souhrnném intervalu 1 hodina a s mírně kratší jízdní dobou v novém jízdním řádu 2 hod. a 37 minut. Tato rychlá spojení doplňují rychlíkové linky R 19 Praha – Pardubice – Brno a R 9 Praha – Havlíčkův Brod – Brno se základním dvouhodinovým intervalem a větším počtem zastavení.

Mezi Prahou a Brnem bude nově zaveden na této trase posilový spoj InterCity pod tradičním názvem Brněnský drak, který zkrátí interval mezi vlaky Brno (6:08 hod.) – Praha (8:47 hod.) v ranní špičce pracovních dní přibližně na polovinu, tedy na půl hodiny. Odpoledne pojede tento posilový vlak z Prahy v 17:05 hod. a do Brna přijede v 19:38 hod.

Na lince R 9 přes Vysočinu budou zařazeny do všech spojů multifunkční modernizované klimatizované vozy řady Bbdgmee, které nabízejí mimo jiné také přepravu vozíčkářů. Další změnou bude v pracovní dny zavedení časnějšího ranního rychlíku Havlíčkův Brod (5:03) – Brno (6:47) a pozdějšího večerního spoje v opačném směru v pracovní dny a v sobotu s odjezdem z Brna ve 20:20 hod. a příjezdem do Havlíčkova Brodu ve 21:56.

Z Brna do Břeclavi zajišťují vedle spojů railjet a EuroCity dopravu také rychlíky linky R13 Brno – Břeclav – Olomouc v základním intervalu 2 hodiny. Na této lince bude posílena doprava ve špičce pracovních dní a v sobotu novým párem vlaků v úseku Brno – Břeclav. Tím se zkrátí interval rychlých spojů z Břeclavi do Brna v ranní špičce z jedné hodiny přibližně na půl hodiny.

OSTATNÍ ZMĚNY VE VNITROSTÁTNÍ DÁLKOVÉ DOPRAVĚ

Ani na ostatních vnitrostátních dálkových linkách nedochází v jízdním řádu 2015 k podstatným změnám.

Mezi nejvýznamnější novinky tak patří posílení dopravy na dalších dvou tratích. Mezi Plzní a Českými Budějovicemi bude v pracovní dny a v neděli zaveden večerní pár rychlíků s odjezdy z obou výchozích stanic po 20 hodině a příjezdy do cílových stanic před 22 hodinou.

Na moravské trati mezi Olomoucí a Šumperkem pak bude rozšířen provoz poledního spoje s odjezdem ze Šumperka do Olomouce ve 12:09 hod. a z Olomouce do Šumperka ve 12:58 hod. Tyto vlaky dnes jezdí pouze v pátek a nově pojedou denně a budou pokračovat dále z / do Brna.

PSALI JSME:

Subscribe
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments