České dráhy začaly výrazně šetřit na personálních nákladech. Už na jaře snížily mzdy v administrativě. A teď zaměstnancům oznamují výraznou reorganizaci. Odbory zatím vyčkávají – vedení říká, že bez úspor firma neobstojí. Její ředitel České televizi sdělil, že o místo přijde až 40 procent řídicích pracovníků.
Tři vagony se starší lokomotivou po nákladní trati podél Labe z Kolína až do Ústí nad Labem nikdy nebyly ty nejdůležitější rychlíky. Jenže když si pro jejich provoz ministerstvo dopravy vybralo v březnu konkurenční RegioJet, pro České dráhy to byl impulz ke změnám.
„Žijeme v tom svém světě, jak se to dělalo posledních 15, 20, 30 let. Kolega je dvě hodiny v práci a tři hraje Solitaire,“ sdělil v interním videu Českých drah, které se objevilo na jejich intranetu, generální ředitel Ivan Bednárik. Vysvětluje zaměstnancům, že úspory budou bolet.
„Pokud nechceme ztratit 20 procent trhu v horizontu dvou let, je nevyhnutelné nastavit k 1. 7. novou organizační strukturu tak, aby byla rychlejší a přinesla úspory mzdových nákladů,“ řekl také ve videu Bednárik.
Úspory mají mířit především na ředitelství, ne na řadové zaměstnance. Vedení s tím chce seznámit odbory v polovině května a potom oznámí zřejmě i počty lidí, kteří přijdou o místo.
České dráhy za poslední roky přišly o šest dotovaných rychlíkových linek
Vedení chce ušetřit asi 7 procent nákladů. Ve firmě, která má přes 23 tisíc zaměstnanců, tedy nepůjde o malé počty. Místo až sedmistupňového řízení má vzniknout maximálně čtyřstupňové – a tady se má škrtat nejvíc.
Podle Bednárika může jít o 30 či 40 procent řídicích pracovníků. „Prioritně musíme zachovat funkčnost celku. Aby se nestalo, že se cestující nedostanou do práce, do školy, k lékaři,“ prohlásil. Odboráři však mluví o obezřetnosti.
„Já netvrdím, pokud ta struktura tomu bude odpovídat, že se jí budeme bránit. Na druhé straně historické zkušenosti nás vedou k velké obezřetnosti,“ dodal předseda podnikového výboru Odborového sdružení železničářů Vladislav Vokoun.
České dráhy ale něco udělat zjevně musejí: za poslední tři roky přišly o šest dotovaných rychlíkových linek, a ještě rychleji ztrácejí zakázky od některých krajských samospráv. Soukromá konkurence – stavěná na zelené louce – je v tendrech často levnější, i když si vozidla musí kupovat.
Firma se loni ostatně propadla do hluboké ztráty. Hospodaření státního podniku skončilo více než čtyři miliardy v minusu. Předchozích pět let firma vykazovala zisk. Důvodem obratu jsou hlavně koronavirová omezení. Ztrátová byla loni i nákladní doprava.
„Ten propad přes čtyři miliardy v tržbě za prodej jízdného není problém, který máme jen my. Mají ho všechny železnice na světě,“ sdělil Bednárik. Čeká se prý i na covidovou podporu od státu, která by měla být spravedlivá pro všechny dopravce. České dráhy prý zároveň plní platební závazky. „Aktuálně máme stále na účtu 3,5 miliardy korun,“ uvedl.