České dráhy začaly výrazně šetřit na personálních nákladech. Už na jaře snížily mzdy v administrativě. A teď zaměstnancům oznamují výraznou reorganizaci. Odbory zatím vyčkávají – vedení říká, že bez úspor firma neobstojí. Její ředitel České televizi sdělil, že o místo přijde až 40 procent řídicích pracovníků.

Tři vagony se starší lokomotivou po nákladní trati podél Labe z Kolína až do Ústí nad Labem nikdy nebyly ty nejdůležitější rychlíky. Jenže když si pro jejich provoz ministerstvo dopravy vybralo v březnu konkurenční RegioJet, pro České dráhy to byl impulz ke změnám.

„Žijeme v tom svém světě, jak se to dělalo posledních 15, 20, 30 let. Kolega je dvě hodiny v práci a tři hraje Solitaire,“ sdělil v interním videu Českých drah, které se objevilo na jejich intranetu, generální ředitel Ivan Bednárik. Vysvětluje zaměstnancům, že úspory budou bolet.

„Pokud nechceme ztratit 20 procent trhu v horizontu dvou let, je nevyhnutelné nastavit k 1. 7. novou organizační strukturu tak, aby byla rychlejší a přinesla úspory mzdových nákladů,“ řekl také ve videu Bednárik.

Úspory mají mířit především na ředitelství, ne na řadové zaměstnance. Vedení s tím chce seznámit odbory v polovině května a potom oznámí zřejmě i počty lidí, kteří přijdou o místo.

České dráhy za poslední roky přišly o šest dotovaných rychlíkových linek

Vedení chce ušetřit asi 7 procent nákladů. Ve firmě, která má přes 23 tisíc zaměstnanců, tedy nepůjde o malé počty. Místo až sedmistupňového řízení má vzniknout maximálně čtyřstupňové – a tady se má škrtat nejvíc.

Podle Bednárika může jít o 30 či 40 procent řídicích pracovníků. „Prioritně musíme zachovat funkčnost celku. Aby se nestalo, že se cestující nedostanou do práce, do školy, k lékaři,“ prohlásil. Odboráři však mluví o obezřetnosti.

„Já netvrdím, pokud ta struktura tomu bude odpovídat, že se jí budeme bránit. Na druhé straně historické zkušenosti nás vedou k velké obezřetnosti,“ dodal předseda podnikového výboru Odborového sdružení železničářů Vladislav Vokoun.

České dráhy ale něco udělat zjevně musejí: za poslední tři roky přišly o šest dotovaných rychlíkových linek, a ještě rychleji ztrácejí zakázky od některých krajských samospráv. Soukromá konkurence – stavěná na zelené louce – je v tendrech často levnější, i když si vozidla musí kupovat.

Firma se loni ostatně propadla do hluboké ztráty. Hospodaření státního podniku skončilo více než čtyři miliardy v minusu. Předchozích pět let firma vykazovala zisk. Důvodem obratu jsou hlavně koronavirová omezení. Ztrátová byla loni i nákladní doprava.

„Ten propad přes čtyři miliardy v tržbě za prodej jízdného není problém, který máme jen my. Mají ho všechny železnice na světě,“ sdělil Bednárik. Čeká se prý i na covidovou podporu od státu, která by měla být spravedlivá pro všechny dopravce. České dráhy prý zároveň plní platební závazky. „Aktuálně máme stále na účtu 3,5 miliardy korun,“ uvedl.

Subscribe
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments