V době, kdy se uvažuje o odklonu části kamionové tranzitní dopravy z nejfrekventovanější české dálnice D1 na železnici, u řady odborníků vzbuzuje myšlenku, zavedení pravidelné vlakové přepravy systému RO-LA (Rollende Landstrasse – přeprava celých kamionů na železničních vozech), jedná se o speciální vagony mnoha typových řad, kdy na každém voze je souprava tahače s přivěšeným návěsem.
Jádro pudla tkví ale zcela jinde. Pakliže v roce 2012 započne generální oprava dálnice D1, náš železniční dopravce nemá k tomu dostatečnou kapacitu železničních vozů pro systém přepravy RO-LA. Tento druh nákladů a přeprav je nám spíše znám z Alpských zemí, především Rakouska, Švýcarska a Itálie, kde k překonávání enormních dálničních horských úseků je využíván tento systém přepravy z bodu A do bodu B. Tedy logistika vagonování např. v Innsbrucku (Rakousko), následná přeprava přes horské sedlo Brennero (rakouskoitalské hranice), do cílové destinace ve stanici Trento případně Modena a Miláno.
Ale zpět k nám. Ačkoliv probíhají jistá jednání na úrovni Ministerstva dopravy a Ředitelství silnic a dálnic pro částečné odklonění kamionové zátěže z D1 na železnici, skutečně ČD Cargo nemá v současné době ani jediný vůz pro vagonování systému RO-LA. Pokud by se železnniční vozy pronajali např. z Rakouska nebo ze Slovinska, i tak by nebylo dostatečné kapacity ani pro 3 páry vlaků tohoto systému přepravy.
Ujasněme si tento fakt, pořizovací hodnota jednoho vozu systému RO-LA je v řádech 7.550.000 CZK v jednodušší verzi. Není tajemstvím, že jako tranzitní země kterou bezesporu Česká republika je, by systém RO-LA měl fungovat již několik let. Klasický logistický areál pro vagonování např. v Břeclavi, a již námi zmíněný pod B, tedy stanice koncové, např. Ústí nad Labem nebo některé západní město za Plzní. Neboť doprava kamiony přes naše uzemí probíha z 95% právě ve směru východ/západ nebo východ/sever!
Nechme se tedy překvapit, jak výsledný manažerský projekt dopadne, v posouzení skutečností a faktů, že naše malá země by systém ucelených přeprav RO-LA mohl mít i bez ohledu na plánovanou generální opravu dálnice D1, pořizování ucelených soupravu tohoto systému je ovšem na hlubší debaty, kdy výsledný efekt nemusí být vždy zaručen, pakliže spedičním firmám někdo využívání RO-LA vagonování doslova nepřikáže, dopravci mohou naši zemi objíždět přes Rakousko, a po dokončení dálniční sítě Slovensko/Polsko, objížděním též přes Polsko.
A teď trochu matematiky: při překonávání skalních masivů Brennnero z Rakouska do Itálie, je v normální spotřebě PHM typu nafta, 28L/100km, při stoupání do 9‰ je spotřeba tahače od 34L do 40L pokud dopravce využije systém RO-LA ušetří na km spotřebu paliva v Brennero celkově 62L paliva, kde je třeba započíst i mýtné 8€ a 15€ do Trenta. V porovnání s dálniční sítí ČR z Břeclavě do Ústí nad Labem, jsou tyto hodnoty spíše extrémní a logické pro využívání přeprav na železnici. V logické úvaze toto zůstává spíše teoretickou úvahou a jen na papíře… nechme se překvapit!