Mateřská Deutsche Bahn v posledních týdnech finalizuje podmínky prodeje své dcery Arriva. Dopravce by tím částečně vyřešil svojí extrémní zadluženost, která se před koncem minulého roku pohybovala kolem 22 miliard EUR. O Arrivu projevilo zájem několik firem z oboru, ale také investičních fondů, jejich seznam DB zatím tají. Arriva provozuje ve 14 evropských zemích autobusovou nebo železniční dopravu.
Arriva zaměstnává 53000 zaměstnanců, což může pro řadu potencionálních zájemců být překážkou, nejspíš tak dojde po realizovaném odprodeji k snižování stavu. Problematická Arriva je pro mateřský koncern Deutsche Bahn spíše přítěží. Když se v roce 2013 začala média v Německu pídit po financování nákupů lokálních dopravců z několika zemí Evropy, zjistilo se, že DB používalo na nákupy těchto firem peníze daňových poplatníků za dopravu ve veřejném zájmu, což bylo porušení zákona.
Porcování medvěda jménem Arriva
Nákupy menších či středně velkých firem přitom nebyl jediným kostlivcem v červené skříni s logem DB. Koncern nakupoval od finančně zatížené Veolie další dopravce, na které používal peníze od státu, stát je přitom jediný vlastníkem Deutsche Bahn. Špinavé peníze tak putovali nejspíš i na nákupy Probo Bus Beroun a Hořovice, případně vstupu do firmy ČSAD MHD Kladno a mnohé další, v Polsku a v Maďarsku.
Ještě během dubna padlo rozhodnutí, některé divize odprodat jednotlivě, případně Arrivu jako celek poslat na burzu. Obě možnosti představenstvo dopravce i ministerstvo dopravy odmítlo.
DB chce v příštích pěti letech investovat přes 5 miliard EUR do nákupu nových vlaků, na které má k dispozici zatím jednu miliardu. Vláda už začátkem roku odmítla refinancování, a odkázala tak předlužené DB do snahy více šetřit, případně zeštíhlit své aktivity v zahraničí. I v Německu totiž osobní dopravu částečně dotuje ta nákladní, která je pro koncern stále ziskovější. Osobní doprava je ve spolkových zemích v převážné míře financována ve veřejném zájmu, jejich objem činí průměrně kolem 87 procent.
arrivě Vstup na burzu v roce 2016 zatrhl hlavně brexit. zadluženost db je nyní 20,5 miliardy eur
Paradoxně je Arriva jako celek ziskovější než mateřská Deutsche Bahn, ani v dohledné době se nepředpokládá, že by se tento jev měl změnit. Arriva má také lepší pozici u investorů i bank, což může její prodej více urychlit a usnadnit.
Nabídky tak případní zájemci mohou posílat do konce září tohoto roku, potom vedení drah rozhodne o dalším osudu ziskové firmy Arriva. Zda se bude nakonec prodávat jako celek, což může i cenu udržet značně vysoko, nebo jako samostatné segmenty napříč evropskými zeměmi – to by mohlo aktivovat zájem tuzemských firem.
Dozorčí rada tak do září stanovila moratorium na informace ohledně konkrétních zájemců. Pokud by skutečně došlo k segmentovému odprodeji, mohla by se ale také cena velmi ponížit, a to až o stovky milionů EUR.
Arriva vznikla ve Velké Británii, kde také generuje největší zisky, a to kolem 60 procent celkových objemů ze všech zemí ve kterých působí. Po převzetí DB se roční zisk vyšplhal z původních 3,1 miliardy na 5,4 miliardy EUR.