Z mobilní aplikace švýcarské SBB pro kompenzaci za zpoždění vlaků, se stalo jedno velké fiasko. Dráhy naráží i na kritiku, že monitorují mobilní telefony svých zákazníků. Foto: MAGZINE.cz

Pokud se chystáte toto léto ještě do Švýcarska, musíte se obrnit nutnou dávkou trpělivosti. SBB totiž na desítkách hlavních i vedlejších tratích provádí rozsáhlé stavby, které mají zlepšit propustnost tratí, tedy zvýšit kapacitu počtu vlaků.

Poprvé v historii SBB tak dopravce zavedl poměrně rozsáhlý letní jízdní řád, podobně jako u leteckých společností. Ten se ale už od začátku července nedaří dodržovat, a tak vznikají zpoždění která nakonec z velké části paralyzují celou síť. Dopravce k tomu v tomto roce spustil i mobilní aplikaci která bude automaticky řešit zpoždění cestujícího, to přineslo ale další související nedostatky.

Švýcarský pilotní projekt s kompenzací za zpoždění

Předně je to samotný způsob fungování mobilní aplikace, kterou v případě cestování opožděným vlakem musíte mít neustále aktivní v procesech na pozadí chytrého mobilního telefonu, jen tak totiž dojde k uznávání zpoždění servery SBB, a tím i k vyplacení kompenzace.

Mobilní aplikace se sice během několika dní stala určitým způsobem fenoménem, nicméně samotný způsob registrace a kompletní uznání kompenzace, jezdí dnes raději stovky tisíc lidí bez kompenzačního nároku. Jednoduše mobilní aplikaci odmítají.

SBB vyplácí v případě zpožděného spoje 100 franků, tedy pokud nárok učiníte do deseti pracovních dnů. Problém ale narazil i na své odpůrce. Mobilní telefon musí mít neustále zapnutou GPS lokalizaci, díky které mobilní aplikace odesílá data na servery SBB.

Velký bratr

Samotná registrace do mobilní aplikace SBB-APP je martýrium které chce asi podstupovat jen málokdo. Položka Project-Compensation je takový malý cestovatelský deník, tedy přehled o realizovaných cestách v síti SBB. Švýcarské dráhy tak mají unikátní nástroj, jak díky monitoringu mobilních telefonů pro kompenzaci za zpoždění, mohou sledovat i frekvenci cestujících na konkrétních tratích.

Kritika tak přichází předně ze sdružení ProBahn, které zastupuje zájmy cestujících ve veřejné dopravě Švýcarska, tedy bez ohledu na železnici, autobusy nebo letecké společnosti. Fakt, že dochází k monitorování mobilních telefonů takto nevybíravým způsobem, je podle vyjádření některých švýcarských médií chování SBB pokrytecké.

Komentujte

avatar
  Subscribe  
Upozornit na