Železniční společnost Deutsche Bahn zruší od ledna 2021 všechny své mezinárodní linky IC BUS, jedná se o další balík opatření, kterým se dopravce i vláda zavazují, provozovat ekologičtější formu dopravy. Zrušení těchto linek ale postihne i českého dopravce Student Agency Radima Jančury, ten od roku 2011 zajišťoval v tzv. outsourcingu provoz linek mezi Prahou a Lipskem, ale také z Prahy do Heidelbergu.

Firma nasazovala na linky svá vozidla v barvách Deutsche Bahn IC BUS, marketing, propagace, prodej jízdenek, byl zcela v režii německého železničního dopravce. Divize IC BUS se ale za poslední měsíce propadá do červených čísel. Lidé v Německu daleko více využívají právě železniční dopravu, a to i na středně dlouhé vzdálenosti v rámci země, ale i do okolních zemí. Jedna věc je právě probíhající druhá vlna koronaviru, druhá pak konkurence. DB se opakovaně k vlivu silného hráče na svém trhu kde působí, odmítá vyjadřovat.

Ačkoliv Deutsche Bahn se vyhýbá otázkám vlivu konkurence na vlastní aktivity, je více než evidentní, že za kompletním rušením autobusových dálkových linek bude právě i velmi dravý FlixBus, a ten každým kvartálem posiluje o stovky procent, prakticky v celé střední Evropě. Domácí Německo je pro ostatní země v segmentu autobusové dopravy velmi silným a úspěšným příkladem, jak i po pádu desítky let udržovaného zákona o nadřazenosti a nulové konkurence na státem vlastněné železnice, se forma volby výběru dopravy pro jednotlivce stala barevnou pestrostí.

FlixBus je velmi silný hráč na trhu, který se mění a značně každý rokem také vyvíjí. V Německu atakuje horní pozice v počtu přepravených osob, s tím opakovaně „bojuje“ právě i DB ale i řada dalších lokálních železničních či regionálních dopravců jak silničních, tak především těch železničních.

Koronakrize žene lidi zpět do vlaků

Byla to před téměř pěti lety právě Deutsche Bahn, která masivně rušila projekt dálkových železničních vlaků CNL (City Night Line). Ve hře je i jejich obnovení, a to v původním formátu před zrušením v roce 2010. DB už vyvolala aktivní jednání se svými partnery z okolních zemí, jakou formou dostat vlaky zpět v život, a hlavně podpořit jejich finanční udržitelnost, změna emisních norem, ale i tlak EU tohle vše nejspíš jen urychlí.

K dálkovým vlakům se spacími a lehátkovými vozy se chce vracet i francouzská SNCF či švýcarská SBB. Rakouská ÖBB opakovaně vykazuje zisk se svojí kategorií vlaků NightJet, které operují mimo Rakouska, v sousední Itálii, v Německu, Slovinku a Švýcarsku. Je to jediný dopravce, který naopak dálkové spací vlaky udržel při životě, a jejich obliba i nadále roste, pomáhá k tomu i paradoxně v současné době druhá vlna koronaviru.

Podle vyjádření Českých drah, které má redakce Magzine.cz, je dopravce na opětovné zavádění dálkových mezinárodních vlaků připraven. Dopravce v současné době nakupuje nové železniční vozy, řadu dalších modernizuje, případně provádí kompletní obnovu vozidlových skříní.

Autobusová doprava je sice segment s velmi pružnou schopností reagovat na potřeby trhu i zákazníků, odliv cestujících a požadavky na změnu stylu i formy cestování, budou i nadále nejspíš velkým tématem v následujících měsících. Německo bude rozhodně hlavní šablona pro změny, které se postupně přenesou i do okolních států, a urychlit takové změny může i balíček EU na snížování emisí, což je i velké téma pro samotné obyvatele našeho západního souseda.

Subscribe
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments