České dráhy po mnoha letech vykazují opět provozní zisk. V loňském roce firma bez vedlejších aktivit vytvořila zisk 494 milionů korun, přitom v roce 2010 byl dopravce schopen vytvořit až miliardovou ztrátu. Ačkoliv je firma bohatě dotována ze státního rozpočtu – peněz daňových poplatníků, přeprava cestujících stále zůstává spíše ztrátovým aktivem.

Přitom v roce 2010 se firmě podařilo dostat více cestujících do svých vlaků, čímž byla schopnost zvyšování tržeb. Svůj efekt v tom měl i fakt, že začalo kompletní omlazování vozového parku. To pokračuje souběžně i dosud. Celá skupina, d které následně patří i nákladní ČD Cargo nebo Výzkumný ústav železniční ve Velimi, vytvořila zisk z tržeb v roce 2011 kolem 38 miliard korun.

Do zisku se firma dostává hlavně díky nárůstu tržeb v osobní a nákladní dopravě, ačkoliv je ta osobní stále ztrátová, dráhy vykazují zisk, zejména pak rozprodejem svého majetku. Více v článku: Dráhy se chtějí zbavovat majetku, některý je ale v dezolátním stavu. Samostatným celkem, který pak také vykazuje zisk, je správa dopravní cesty, tedy SŽDC, které je už více jak 4 roky v černých číslech. I proto se začalo uvažovat o jejím zpětném začlenění pod matku – České dráhy.

Vlastní osobní doprava v roce 2011 vynesla na tržbách 12 miliard, i přes veškeré dote ze strany státu, prodělala celá skupina 583 milionů korun. V roce 2010 to bylo ale jen 8 milionů korun. Dráhy takový rozdíl vysvětlují kurzovými ztrátami u finančních nákladů u půjček v cizí měně. Mimo započítané daně, úroky a odpos EBITDA, provoz vlaků meziročně vynesl 1,7 miliard korun, což je meziroční nárůst o půl miliardy.

Naopak řízení provozu na železnici, které od roku 2010 přešlo pod SŽDC, vyneslo firmě 256 milionů korun právě díky převodu zaměstnanců. Další příjmy jsou z hospodaření s majetkem drah, jsou příjmy z pronájmu celých nádražních budov, případně z prodejů nepotřebných nemovitostí, které přímo nemají vliv na provoz, a dráhy se ho tak snadno mohou zbavit.

Minulý rok byl také pro dráhy rokem zlomovým, tedy pokud jde o konkurenci! Nejdříve firma bojovala s konkurencí v autobusech, nyní má druhý „bič“ i v oblasti železniční přepravy. Tržby tím dle firmy nejsou ovlivněny, navíc stále stoupá frekvence přepřavených osob mezi Prahou a Ostravou, odkud ovšem firma stáhla několik svých spojů od nástupu konkurenčního RegioJetu. V současné době dráhy cílí na cestující mezi Prahou a Brnem, v nejbližší době dojde k prvnímu stavebnímu výkopu na dálnici D1, a proto firma již nyní nabízí slevové a věrnostní balíčky.

Rok 2011 byl tedy pro dráhy spíše plusový, hlavně i výše jmenovanému rozprodeji svého nemovitého majetku, kde frma za budovy a pozemky získala 650 milionů korun, a do oprav rázem investovala 306 milionů korun, za které bylo opraveno, případně opravy stále probíhají – 17 nádražních budov pro cestující veřejnost. V současnosti mají dráhy vypsáno několik kontraktů na modernizaci a obnovu vozového parku v řádech několika miliard.

{snippet 101}

Subscribe
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments