Zdá se to celkem neuvěřitelné. Po patnácti letech se letos v létě obnoví provoz na části trati Nové Sedlo u Lokte – Bečov nad Teplou, a to úsek Ležnice – Krásný Jez u Bečova nad Teplou. Tedy zatím jen pro nákladní dopravu. Iniciativa za obnovení provozu byla především od firem sídlících kolem tratě. Firma Trail Servis, která pro Správce dopravní cesty úsek renovuje za 20,4 milionu korun, předá zprovozněný úsek k užívání v červenci.

fotografie | Jan Jirásek | Mšeno 2011

Ačkoliv se jedná zatím pouze o úsek s celkovou délkou 5 km, je to celkem velký krok od velkého zastavování osobní a nákladní dopravy na řadě lokálek od roku 2005. Tedy od doby, kdy si jednotlivé kraje mohou objednávat osobní dopravu dle svých potřeb. I tak ale zůstává řada lokálkových tratí bez objednání osobní dopravy. U trati z Bečova do Lokte ovšem úsek z Ležnice přes Horní Slavkov do Lokte je dál bez provozu.

Řada firem přesvědčila Správce dopravní cesty (SŽDC) aby rekonstruoval alespoň část tratě pro potřeby nákladní dopravy. V Ležnici sídlí velká strojírenská firma Legios ta vyrábí cisternové železniční vozy, proto napojení své vlečky na síť SŽDC je logické. Doposud firma tyto vozy přepravuje kamiony po silnici.

Zprovozněný úsek chce využívat i firma Sanaka která zase provozuje v této oblasti velké pískovny. Celá rekonstrukce trati z Ležnice do Krásného Jezu spočívala ve vysekání náletových dřevin, výměna štěrkového podloží, výměna pražců, kolejnic a propustků. Opravy budou ukončeny koncem července. Stát dal ovšem do podmínek i samotné využívání úseku zprovozněné tratě, tedy ve smyslu s navrácením investovaných nákladů pro kompletní obnovu. Jak potvrdil i oblastní ředitel SŽDC Josef Kalivoda, “neradi dáváme peníze do tratí, kde by se vlak projel maximálně dvakrát ročně.,“ proto podmínky pro firmy Sanaka a Legios jsou podmínkou.

Firma Legios vyrábějící cisternové železniční vozy musí na své náklady ve svém areálu vybudovat kolejovou vlečku s připojením na stávající síť SŽDC. Starostka Horního Slavkova Jana Vidumetzová vyjádřila i snahu, že chce zprovoznit “nový” úsek rekonstruované tratě i pro osobní dopravu, tedy alespoň v minimálním rozsahu.

Zbytek zcela chátrajícího úseku do Lokte má ovšem také šanci na obnovení provozu, tedy především o nákladní dopravu. Pokud by skutečně došlo k obnovení osobní dopravy, nejspíš by musel iniciativu prosadit i kraj. V roce 1998 zde dopravu zastavili České dráhy. Dnes by jí musel legislativně obnovit kraj. Ovšem kraj je zatím k takovým aktivitám zdrženlivý. Pokud by dopravu neobjednala samospráva, nejspíš by se doprava mohla přenést na některá občanská sdružení nebo železniční spolky provozující dopravu na mnohých lokálkách. Připomenout snad lze Švestkovou a Kozí dráhu na severu.

{snippet 101}

{snippet 120}

Subscribe
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments