Technické nedostatky, a vlastně i celková problematika dvacítky lokomotiv řady 380 z Plzně, vedou národního dopravce České dráhy k nutnosti, najmout celkem deset lokomotiv pro linku Praha Hamburk, kam musí ve spolupráci s Deutsche Bahn vyjet už letošní prosinec – k datu změny jízdních řádů pro rok 2017. Škoda Transportation, která lokomotivy pro ČD vyrobila, stěží obhájí technické nedostatky u drážního úřadu v Německu, a u DBNetz (obdoba SŽDC). Lokomotiva vykazuje nadměrné vibrace u podvozků a rámu celé skříně, DBNetz tak schválení rychlosti na 200km v hodině i nadále odmítá.
Velká šance pro Siemens. Škoda prohrává…,
Dopravci tak s výrobcem z Plzně už došla trpělivost. Tento týden představenstvo drah schválilo nájem deseti lokomotiv na dobu deseti let, v cellovém úhrnu 970 milionů korun. Smlouva nepochybně bude obsahovat opci na nákup strojů po dokončení celého období nájmu, dráhy tak nejspíš lokomotiv převezmou do svého vlastnictví.
Pokud se dráhy neobrátí se svým požadavkem na samotné výrobce Siemens nebo Bombardier, lokomotivy nejspíš pro linku do Hamburku může získat i od řady firem zabývající se pronájmem lokomotiv pro jakékoliv dopravce v síti Evropských železnic. Velkou šanci nejspíš bude mít i Siemens s lokomotivou Vectron, kterou firma dodává právě pro zmíněnou rychlost 200 km v hodině. Nepřehlédnutelný může být i předchůdce této lokomotivy, Taurus, který ačkoliv již nesplňuje bezpečnostní normy, stále může jezdit téměř ve všech státech EU.
Nejsou to ale jen České dráhy, které musí otázku tzv. interoperabilních lokomotiv v brzké době řešit. Po nových strojích se začíná rozhlížet i ČD Cargo, které v následujících letech chce stejný počet lokomotiv jako České dráhy. V nákladní dopravě dnes čas hraje podstatou roli, kdy se zákazník rozhoduje mezi alternativním druhem přepravy, často tak zcela zbytečně vítězí právě ta silniční.
ČD Cargo díky nákladné modernizaci lokomotiv řady 363 tzv. ESO, mohou dnes zajíždět mimo Slovenska, také do Slovinska a Maďarska, kde typ těchto lokomotiv je pro provoz schválen. Pokud tedy Cargo bude chtít udržet krok s daleko menšími, ale pružnějšími nákladními dopravci, nutnými nákupy interoperabilních lokomotiv se vyhnout nemůže.
Lokomotivy Škoda 380 tak už nyní obsazují výkony v osobní mezinárodní dopravě, a to je Slovesnko, minimálně pak Rakousko. Velmi oblíbené jsou u strojvedoucích v Maďarsku, kde tato řada lokomotiv byla začátkem roku 2014 nasazena na osobní vlaky z Budapešti do Bratislavy, a účel byl především pro nutný zácvik strojvedoucích z Maďarska.
K TÉMATU:
- České lokomotivy řady 380 jsou v Maďarsku oblíbené. Slovenské Gorily tak začínají ustupovat
- ANALÝZA: Jak šel čas se Škodou 380 u Českých drah
- Škoda 380 nemá stále potřebná povolení, ČD je chtějí pro jednotky RailJet