BRNO – Vlaky Railjet, které oficiálně od 14. prosince jezdí mezi Českem a Rakouskem, jsou od podzimu opentleny pokutou kterou sice dopravce již zaplatil, i tak se dráhy chtějí s Úřadem pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) soudit. Úřad přitom pokutu hájí s tím, že na vlaky které dopravce požadoval, nebylo vyhlášeno dle zákona výběrové řízení, to kritizovala i Škoda Transportation.

Škodováckou lobby u Českých drah chtěl zbourat Petr Žaluda

Řadu stížností přitom na dopravce podávala právě Škoda Transportation, která požadované vlaky pro ČD chtěla vyrobit, nicméně neměla konkrétní návrhy a v roce 2012 předložila jen papírové nákresy. Dopravce přitom apeloval na rychlost, za kterou výrobce Siemens ručil s termíny dodávek. Petr Žaluda ještě v pozici generálního ředitele argumentace Škody odmítal, protože od návrhů, přes logistiku zajištění výroby, až po samotné schvalování – by se předávání vlaků v časové ose protáhlo až na pět let.

České dráhy mají s výrobcem z Plzně řadu zkušeností se schvalováním lokomotivy 109E řady 380. Lokomotiva obestřená řadou technologických skandálů, nakonec doznala zpoždění téměř pěti let. Petr Žaluda tak napojení výrobce na prodejce chtěl jednoznačně zbořit. Následná politická situace s pádem vlády v roce 2013, o funkci generálního ředitele přišel.

Pokuta od ÚOHS má dle drah řadu procesních chyb. Úředníkům se nelíbí ani pronájem lokomotiv pro tahání těchto vlaků z Rakouska, FIRENET.cz Vás již informoval v článku: Rekordní pokuta pro České dráhy. Trest za pronájem lokomotiv Taurus z Rakouska, ale i za nákup Railjetů

Railjety tak jsou jádrem sporu jak v Plzni, tak i u Radima Jančury, který stejnou kritikou tlačil na ÚOHS jako Škoda. Vlaky navíc mezi Prahou a Vídní jsou stále více oblíbenými spoji, a cestující odcházejí z autobusů do vlaků. Počet obsazenosti jednotlivých spojů je stále na vzestupu, a dráhy k tomu přidávají i možnost se zajížděním některých spojů této kategorie do Německa.

Railjety možná zamíří i do Německa

České dráhy se také více zaměří na marketingové produkty pro zimní sporty. Od listopadu tak dopravce nabízí skipas pro sjezdovky v Tatrách, mířit se bude i na lyžaře jedoucí do Rakouska. Štýrský Hradec je přitom centrum zimních sportů na jihu Rakouska.

Protažení některých spojů mezi Rakouskem a Německem do Drážďan, může být navíc zajímavé i pro další cesty do západních metropolí v zemi o nejméně nové 3 spoje denně. Dráhy doposud jednání na této úrovni neplánují, České Railjety ale provoz v síti Deutsche Bahn mají již schválený, nyní je na obou dopravcích, nejdříve by se tak stalo nejspíše až v prosinci tohoto roku.

Pro České dráhy je schválení jednotek Railjet dobrou zprávou. Ještě v roce 2013 Deutsche Bahn chtěla uzavřít spolupráci s firmou RegioJet Radima Jančury. DB nakonec dalo přednost ČD, ačkoliv nespolehlivost dopravce z Německa své partnery nekomentuje, existují zprávy ve kterých se DB od RegioJetu odklonilo díky nespolehlivosti a zvláštním požadavkům.

{snippet 101}

Subscribe
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments