Že se dráhy o svůj majetek nestarají zrovna macešsky, svědčí řada dnes neudržovaných a špatně přístupných objektů právě ve vlastnictví Českých drah. Dráhy se chtějí zbavovat hlavně nemovitostí, tím se myslí převážně dnes již nevyužívané staniční budovy, mnohé jsou obydlené, větší procento však nikoliv – proto stav některých budov je více než havarijní a demoliční.

Redakce TECHMAGAZu navštívila jedno takové lokálkové nádraží, které dnes jeví spíše dojem, že se zde očekává demolice. Jedná se o bývalou velice rušnou stanici Jiřice, která v době fungování přilehlého cukrovaru v Kostelci nad Labem, byla hlavní „spojkou“ pro přísun cukrové řepy v nákladních vozech. Cukrovar byl ale koncem devadesátých let zrušen, a koleje vytrhány ještě v době, než z Jiřic odešel poslední výpravčí. Ano, tato stanice byla obsazena skutečným výpravčím ještě v roce 2000. Do roku 2003 pak proběhla kompletní úprava a snesení řady výhybek s kolejovým větvením. Jiřice dnes připomínají smutné torzo tehdejšího provozu na této trati.

Dráhy se snaží vždy upřednostnit prodej stávajícím nájemcům, pokud o něj neprojeví zájem, nabídne prostory jiným zájemcům, sdělila mluvčí Českých drah Kateřina Šubová. Dráhy odprodávají svůj majetek za ceny, které vycházejí jednak z tržního ocenení znalcem, ale také za prodejní cenu s navýšením dle metodiky schválné dozorčí Radou ČD. Dále každý prodej schvaluje představenstvo v čele s dozorčí radou, ta k takovému prodeji musí navíc dle vnitřních směrnic, udělit zákonný souhlas, řekla dále mluvčí. Navíc než se nemovitost podaří případným zájemcům odprodat, nějakou dobu to může i trvat, v takovém případě mluvčí drah apeluje na dostatek trpělivosti.

Zveřejňováním jednotlivých odkupních položek chtějí dráhy umožnit alternativní a potencionální nabídku prodeje. V případě, že má odkupní nemovitost již stanovenu cenu. Prodej není ovšem tak rychlý, jak by řada zájemců mohla předpokládat, z technického hlediska se jedná o dobu v řádech několika měsíců. Dráhy mají právo na změnu v systému prodeje, některé nabídky může firma stáhnout, další a nové případně přidat. Dle slov mluvčí drah, se nedá samostatě atraktivita nabízených nemovitostí do prodeje snadno a jednoznačně určit.

Každý prodej jednotlivých položek bude mít na starost konkrétní osoba, mělo by se jednat i o uvedení kontatu pro případ, že by měl někdo okamžitý zájem o zvolenou položku k prodeji. Pronájme a prodejem současného majetku firmy, chtějí dráhy získat další finance pro svůj rozvoj. Finance pak chtějí dráhy mj. vložt jak k výše jmenovanému nákupu a renovaci vozového parku, tak i účelové investice do rekonstrukcí nádražních budov, které si dráhy ve své správě nechávají i nadále.

Subscribe
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments