České dráhy vybaví všech sedm svých souprav pendolino zabezpečovacím systémem ETCS. Instalaci provede dceřiný podnik ČD-Telematika s firmou Alstom za zhruba 410 milionů korun. V úterý o tom informovala ČD-Telematika.
Zabezpečení tratí i vlaků stalo diskutovaným tématem zejména loni v létě po sérii nehod na tuzemských železnicích. Stát bude do vybavení železnic i vlaků investovat desítky miliard korun. Nejprve budou systémem osazeny koridory.
České dráhy (ČD) plánují dál provozovat pendolina na vybraných tratích v čele s páteřní trasou mezi Prahou a Ostravou. „Díky ETCS budou moci jezdit na vhodných úsecích infrastruktury rychlostí až 200 km/h a přispějí k dalšímu zkracování cestovních časů na naší železnici.
Po dokončení modernizace vybraných úseků na prvním a druhém koridoru se vrátí k cestovním časům mezi Prahou a Ostravou pod tři hodiny a nabídnou znovu nejrychlejší spojení obou aglomerací,“ řekl člen představenstva ČD a náměstek generálního ředitele pro osobní dopravu Jiří Ješeta.
Instalace systému do vlaků pendolino bude pro ČD-Telematika jeden z dosud nejnáročnějších projektů. Důvodem jsou podle firmy mimo jiné specifické technologie vlaků, jako je například automatické naklápění soupravy. „Instalace ETCS do elektrických lokomotiv a elektrických jednotek je naším největším přínosem pro zvyšování bezpečnosti osobní vlakové přepravy na českých i zahraničních tratích,“ uvedl člen představenstva a ředitel úseku Infrastruktura ČD-Telematiky Tomáš Brusinský.
Vybavení pendolin bude navazovat na instalaci ETCS do dalších vlaků státního dopravce. V současnosti jde například o lokomotivy řady 362, 362 WTB, 162 WTB a řídící vozy 961. Práce provádí rovněž ČD-Telematika.
Systém ETCS kontroluje jízdu vlaku. Například při případném nedovoleném přejetí návěstidla nejprve varuje strojvedoucího a následně sám zasáhne do řízení vozidla. Kontroluje také dodržování maximální povolené rychlosti. Podle současných plánů státu by systém ETCS měl být v následujících deseti letech postupně vybudován na asi 4800 kilometrech z celkem zhruba 9000 kilometrů železnic v Česku. Zároveň je nutné systémem vybavit vlaky.