Dnes to není již nic výjimečného, ale když z Mariánských Lázní do Karlových Varů začal jezdit soukromý dopravce, bylo to zjevení. Šlo o jednu z prvních soutěží, ve kterých neuspěly ČD, zvítězil tehdejší Viamont (dnes GW Train Regio). Foto: ČTK

Deset týdnů před začátkem platnosti nového jízdního řádu není jasné, kdo bude jezdit na třech rychlíkových linkách. Ministerstvo dopravy se rozhoduje mezi Českými drahami a Arrivou, oba dopravci však jsou již nervózní. Na přípravu provozu budou mít ještě méně času než loni.

Loni v prosinci musely České dráhy přenechat dopravu na několika rychlíkových linkách konkurentům – RegioJetu a Arrivě. Alternativní dopravci dostali na přípravu jejich převzetí a ČD na rozhodování, co udělá se zbytnými vlaky i zaměstnanci, zhruba rok. Ani tak nešlo v prvních dnech vše hladce.

Nyní zbývají do změny jízdního řádu dva měsíce a stále není jisté, kdo bude jezdit na rychlíkových linkách Pardubice–Liberec, Liberec – Ústí nad Labem a Ostrava–Opava–Olomouc. Ministerstvo je původně chtělo napřímo zadat Českým drahám, ale zájem projevila i Arriva. Definitivní nabídky podali oba dopravci až tuto středu, a kdo z nich bude jezdit, zatím není známo.

„Nabídky obou dopravců posuzujeme. Až budeme znát výsledek, budeme o něm informovat,“ uvedl mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka.

Zájem trvá

Oba dopravci o zakázku zatím mají zájem. Nestalo se tedy to, co na Slovensku, kde RegioJet po dlouhém čekání na rozhodnutí, kdo bude v příštích letech jezdit z Bratislavy do Komárna, svoji nabídku v polovině září stáhl s argumentem, že poté se již nedá stihnout příprava.

Arriva v případě českých, respektive moravsko-slezských rychlíků tvrdí, že je připravena. „Děláme maximum pro to, abychom byli schopni zahájit provoz. Dělali jsme náborovou kampaň, máme předpřipravené strojvedoucí a vlakový personál,“ ujistil mluvčí společnosti Jan Holub.

České dráhy situaci oficiálně nekomentují. Výhodu mají v tom, že na všech rychlíkových linkách, o nichž ministerstvo rozhoduje, nyní jezdí. Na druhé straně nemohou zatím uvažovat například o přesunutí poměrně moderních vozidel jinam, kdyby o zakázku nakonec přišly.

České dráhy jezdí na obou libereckých rychlíkových linkách i na trati Olomouc–Opava–Ostrava s motorovými vozy řady 843 a odpovídajícími přípojnými vozy, které zkonstruovala tehdejší Moravskoslezská vagónka ve druhé polovině 90. let. Nejsou nízkopodlažní ani klimatizované, jejich významnou devizou jsou kvalitní podvozky, motorové vozy naopak sužuje velký hluk od motorů.

Arriva podle informací Magzine.cz nabídla totéž, s čím jezdí na čtyřech rychlíkových linkách v Čechách, tedy motorové jednotky zkonstruované v 80. letech vagonkou Düwag pro regionální dopravu v Západním Německu. Ani ony nejsou nízkopodlažní. Výhoda Českých drah je tedy větší, ministerstvo musí rozhodnout nejpozději do poloviny října, kdy začíná tisk nových jízdních řádů.

Subscribe
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments