Sněhová kalamita z minulého týdne způsobila komplikace na železnici. Prachový sníh například vyřadil z provozu třetinu vlaků CityElefant tím, že pronikl do jejich elektroinstalace. Totožný problém přitom nastal u těchto vlaků Českých drah už v roce 2010. Kapacita vlaků je i nadále snížena, podle některých pasažérů jsou tak spoje přeplněné a nelze dodržovat hygienická opatření proti covidu-19.
Příměstským vlakům CityElefant, které obstarávají dopravu v Praze a jejím nejbližším okolí (a také v Moravskoslezském kraji), způsobil komplikace zejména prašan, jenž se dostal do vysokonapěťových částí elektrických jednotek.
„Kvůli technické závadě (nežádoucí vniknutí prachového sněhu do elektroinstalace) je v tuto chvíli odstavena zhruba třetina všech elektrických jednotek CityElefant,“ informovala minulou středu Pražská integrovaná doprava (PID) na svém Twitteru.
Ze stejného důvodu přitom ochromil prašan provoz těchto vlaků už při sněhové kalamitě před jedenácti lety. Vnikl do vysokonapěťových částí, kde roztál a způsobil zkratování těchto součástí. „V roce 2010 došlo vlivem prachového sněhu k podobnému výskytu poruch, přesněji narušení izolačního stavu trakčních tlumivek,“ potvrdil mluvčí Českých drah (ČD) Robert Pagan.Výrobce vlaků, firma Škoda Vagonka, jež je dceřinou společností skupiny Škoda Transportation, se tehdy nechal slyšet, že závadu u vlaků zkoumá, vylepšení ale slíbil zatím jen u nově vyráběných souprav.
Pagan k tomu nyní doplnil, že se již tenkrát ve spolupráci s výrobcem přistoupilo u jednotek CityElefant ke konstrukční úpravě, přesněji úpravě filtrů, které jsou umístěny do sání chlazení a vniknutí sněhu zabraňují. Současně se zvyšovala třída izolace na vybraných konstrukčních celcích.
Mohou za to drobné krystaly
V minulých dnech ale podle něj napadlo nadměrné množství opravdu jemného prachového sněhu, který do elektroinstalace i tak pronikl. „Běžně se sníh do elektroniky těchto vozidel nedostane, problémem byly nezvykle drobné krystaly zmrzlé vody, které pronikly dovnitř trakčních měničů skrze sání chlazení, kde roztály a způsobily zkrat,“ vysvětlil Pagan.
„Jednáme také znovu s výrobcem o možné další konstrukční změně. Ta by mohla spočívat v opětovné úpravě vnější strany žaluzií pro zvýšení ochrany elektroinstalace, úpravě vzduchových kanálů a zvažována je i otázka další ochrany tlumivky,“ dodal mluvčí ČD.
Také mluvčí Škody Vagonka Jan Švehla potvrdil, že firma jedná se státním dopravcem o možném řešení. „U nových elektrických jednotek jsme obdobné situace nezaznamenali,“ sdělil také.
Od minulého pátku jsou již sice všechny spoje v okolí Prahy a Středočeském kraji opět v provozu bez omezení, ale i nadále se sníženou kapacitou. Místo dvou souprav, z nichž každá čítá tři vozy, tak jezdí jen jedna.
Ode dneška jsou již všechny spoje v okolí @PrahaEU a @StredoceskyK v provozu bez omezení se sníženou kapacitou. V následujících dnech tak bude zajištěn provoz všech vlaků. V krátkém čase jsme zvládli část jednotek CityElefant opravit a vrátit do provozu. #zakaznici #CeskeDrahy pic.twitter.com/lL7BgMTXah
— České dráhy (@ceskedrahy_) February 12, 2021
Podle Pagana jde ale jen o dočasné řešení. Od pátečního rána navíc ČD nasadily do provozu záložní motorovou jednotku, která je připravena operativně zajišťovat provoz v případě komplikací.
„Dýchá na vás deset lidí“
Jenže snížení kapacity, kdy místo dvou souprav vyjíždí jen jedna, vede ve špičce podle některých cestujících k přeplněným vagonům, v nichž není možné dodržovat hygienická opatření proti šíření koronavirové nákazy.
Už minulý týden o tom informovaly Hospodářské noviny. „Stávající spoje jsou navíc kvůli nedostatku souprav vedené jen jednou soupravou namísto dvou, které ve špičkách jezdí na většině linek kolem Prahy. V praxi tak jezdí vlaky třeba z Úval u Prahy do centra jen se čtvrtinovou kapacitou oproti normálnímu stavu. Řada cestujících tak musí stát a dodržování bezpečných rozestupů kvůli pandemii není možné,“.
Pagan k tomu uvedl, že aktuálně jezdí vlaky ČD kvůli pandemii v průměru asi 50 procent obvyklého počtu cestujících a současná kapacita spojů je tak podle něj ve většině případů dostatečná. „Bezpečnost se snažíme maximálně posílit i čištěním a dezinfekcí. Vytíženost jednotlivých spojů i nadále ve spolupráci s objednateli sledujeme a postupně vracíme další opravené jednotky CityElefant na linky, které jsou ve špičkových časech nejvíce vytíženy, a navyšujeme tak jejich kapacitu,“ řekl.
České dráhy provozují 82 souprav vlaků CityElefant, 70 z nich slouží pro linky Pražské integrované dopravy, dalších 12 jezdí v Moravskoslezském kraji.
Když dráhy řešily stejný problém s těmito vlaky při sněhové kalamitě v roce 2010, uváděly, že podobné problémy mají i soupravy od jiných výrobců. „Tyto problémy skutečně má většina moderních vlaků v Evropě, třeba německé železnice nás informovaly, že rušily až 50 procent vlaků ICE na některých linkách, právě také z důvodu nedostatku vlakových souprav,“ uvedl tehdy mluvčí ČD Petr Šťáhlavský.