O tomto víkendu vyjel vůbec poprvé, vlak Českých drah mezi Prahou a Ústím nad Labem, kde dráhy nasazují první lokomotivu Siemens Vectron. I v následujících dnech bude na stejné trase operovat tato lokomotiva, a to zejména na spojích R 610 Karlex, 609 Bílina, 606 Salubia, a 613 Svatava. Lokomotivy poskytne pronajímatel ELL GmbH (European Locomotive Leasing) z Rakouska.

{loadmodule mod_banners,Banner 468 x 60}

{loadmodule mod_bw_social_share,BW Social Share}

Selhání Škody, a ochrana trhu v Německu?

Desetiletý kontrakt na dodání deseti lokomotiv pro rychlosti 200 km v hodině, započal formovat první reálné skutky. Dráhy nutně pro linku z Prahy do Hamburku tyto lokomotivy potřebují, jakékoliv další zdržení ze strany Českých drah, znamená i citelnou penalizaci ze strany Deutsche Bahn – se kterou dopravce společně linku bude provozovat.

Dopravce před uzavřením smlouvy předpokládal částku za pronájem a servis ve výši zhruba 1,3 miliardy korun. Výsledná hodnota kontraktu je nakonec 60 milionů eur bez DPH, tedy necelé 1,6 miliardy korun podle současného kurzu. Lehčí údržbové práce na lokomotivách budou v rámci desetiletého kontraktu nejpravděpodobněji prováděny v kolínských dílnách Metrans Dyko, stejně jako v případě dalších pronájmů českým dopravcům u ELL, náročnější pak v dílnách ELL Linz.

Ačkoliv je smlouva neveřejného charakteru, ELL po uběhnutí desetiletého pronájmu, nabídnou všech deset lokomotiv ČD k prodeji. Dráhy tak začnou provozovat další mezinárodní linku, na kterou si dlouhodobě musí lokomotivy pronajímat. Lokomotivy Taurus, které mají stejného výrobce, tahají zase vlaky railjet z Prahy do Vídně, resp. do Štýrského Hradce na jihu Rakouska. Siemens tak po letech vrací Škodě Transportation zásadní smeč, kdy Škoda ze společné spolupráce na vývoji nové řady lokomotiv, Škoda Transportation prakticky firmu Siemens vyšachovala.

České dráhy tak jsou od prvního vyjetí lokomotiv 109e řady 380 v kleštích. Spory mezi oběma výrobci pokračují prakticky dodnes, a nezmění se to ani v následujících letech. Škoda k tomu zamíří pravděpodobně do vlivu investičního fondu z Číny, a pro konzistentní a také velmi konzervativní Německo, bude i nadále spíše za druhořadého hráče.

Vectron už od podzimu 2016 jezdí i u nákladní sesterské divize ČD Cargo. Nákladní dopravce jich zatím přebral pět, a nejspíš využije i opci na dalších 10 strojů. U ČD Cargo jezdí tyto lokomotivy z Maďarska a Slovenska, přes Česko do předávacích stanic v Německu i v Polsku. Nejvíce ale na nákladních ucelených vlacích z Německa do Maďarska, a to v relaci Automotive pro tamní montovny Audi, Porsche a Volkswagen.

Škoda Plzeň napadla smlouvy Českých drah s ÖBB u Antimonopolního úřadu. Obstrukce tak nabrala druhý dech

České dráhy na nákupech v Rakousku. 400 milionů na vozy od ÖBB

ÖBB bude do Česka nasazovat vícesystémové lokomotivy Taurus. Obdrží i barvy Českých drah

Vectron nebo Taurus. České dráhy budou vybírat mezi novinkou a legendou

Siemens Vectron jako skutečný nástupce Tauruse. Špičková technologie na kolejích

Debakl pro Zátopka

Je více než jasné, že Siemens si svůj Evropský trh bude bránit za jakýchkoliv podmínek. Nedávno přerušená realizace kontraktu na dodávku příměstských jednotek Drážďany – Lipsko, kam Škoda Transportation měla dodávat během několika let vlaky za několik stovek milionů EUR, byl údajně tlak ze strany Siemens AG. Škoda se tak více zaměřila na výrobu a koncepty městských dopravních systémů. Stopla ale i práci na vývoji nové generaci jednotek Regio Panter a Inter Sprinter. Dodala dvě lokomotivy řady 380 Emil Zátopek na Slovensko, další dvě testuje už v Německu pro vlaky Mnichov – Norimberk, kde mají jezdit v systému Push-Pull, a další kontrakty na železniční vozidla výrobce zatím nevlastní.

Deutsche Bahn se tak nasazením Vectronů z Česka, uvolní poměrně velký počet lokomotiv řady 101, které plánuje DB přesunout na jiné výkony. Odpadnou i letité turnusy Pražských „bastardů“ řady 370 a 371, které nejspíš převezme ČD Cargo. První Vectron na zácvik nových strojvedoucích už u nás jezdí. Další mají postupně přicházet koncem léta, resp. před platností nového jízdního řádu 2016 / 2017, kdy České dráhy oficiálně na trasu Praha – Berlín – Hamburk, vyjedou vůbec poprvé ve své režii i s lokomotivou.

{loadmodule mod_banners,Banner 480 x 300}

Subscribe
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments