České dráhy nemusejí vracet státu víc než sedm miliard korun, které dostaly v roce 2008 za převod majetku na tehdejší Správu železniční dopravy cesty (SŽDC). Vrácení peněz u soudů žádaly společnosti RegioJet a Student Agency, šlo podle nich o nedovolenou státní podporu. Jejich žalobu ve středu pravomocně zamítl Vrchní soud v Praze.

Podle RegioJetu soud dnes žalobu zamítl z procesních důvodů, nezpochybnil ale, že dráhy dostaly nedovolenou podporu.

„Žaloba byla podána v roce 2015 a dnes (ve středu) opětovně soud konstatoval, že žaloba je nedůvodná, a České dráhy tedy žádnou veřejnou podporu vracet nemusejí,“ cituje server Zdopravy.cz mluvčí Českých drah Vandu Rajnochovou.

Žaloba směřovala vedle Českých drah také na SŽDC (dnes Správa železnic) a ministerstvo dopravy, které transakci schválilo.V roce 2008 dráhy na správce kolejí, dnešní Správu železnic, převáděly majetek a činnosti související s údržbou železničních tratí.

V souhrnu byly označovány jako takzvaná mrtvá dopravní cesta. Šlo zejména o vozidla určená k opravám kolejí, budovy sloužící jako zázemí, depa, dílny nebo administrativní objekty. Dráhy za to od SŽDC dostaly 12 miliard korun.

RegioJet obchod od začátku kritizoval, podle společnosti tehdy strany zvolily špatný způsob ocenění převáděného majetku a výsledná částka byla výrazně nadhodnocena. Podle posudků soukromého dopravce měl majetek hodnotu necelých pěti miliard korun. RegioJet proto obchod označoval jako nedovolenou veřejnou podporu, která by mohla dráhy proti konkurenci zvýhodnit například při nákupu nových vlaků.

„Soud dnes pouze konstatoval, že z procesních důvodu promlčení časových lhůt nelze aktuálně tuto věci již posuzovat,“ uvedl ve středu k rozhodnutí vrchního soudu mluvčí RegioJetu Aleš Ondrůj. Podle něj soud nijak nezpochybnil, že šlo o nedovolenou podporu. „České dráhy si neoprávněně finančně pomohly tím, ze státu prodaly majetek za cenu, která byla nadhodnocena o sedm miliard korun,“ dodal mluvčí.

Společnost podnikatele Radima Jančury požadovala vrácení většiny z částky 12 miliard korun, žalobu RegioJet podal v dubnu 2015. Ještě předtím společnost podala ve stejné věci stížnost k Evropské komisi, která v roce 2012 prověřování zastavila s odůvodněním, že pro jeho pokračování nedostala dostatek informací.

Subscribe
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments