Když se konalo EURO 2008 nikdo tehdy nemohl tušit, že se zavede nová tradice v reprezentaci států na jednotlivých lokomotivách dopravce ve státě, které právě pořádá a hostí šampionát EURO. V roce 2008 to bylo tehdy Švýcarsko, a motiv lokomotiv byl tehdy u dopravce ÖBB více než precizní.
{snippet costa-ex}
EURO 2012 tentokrát pořádá Polsko. Nejrychlejší česká lokomotiva Škoda řady 380 ve speciálním polepu s národními a sportovními motivy, mezi kterými objevíte i dvouocasého českého lva a fotbalové míče, poveze české fotbalisty v neděli 3. června 2012 na mistrovství Evropy ve fotbale Euro 2012. Před odjezdem z Prahy, bude lokomotiva tradičně pokřtěna. K fotbalu patří jednoznačně pivo, lokomotivy se u nás ale křtí šampaňským.
Polepení lokomotivy řady 380 probíhale v depu kolejových vozidel Praha Jih, kde za dobu celkem 25 hodin dostala nová sériová lokomotiva Českých drah zcela novou vizáž a motiv s fotbalovým eurem pro rok 2012. Druhou lokomotivou takto převlečenou do barev šampionátu, je stroj z depa Česká Třebová, konkrétně tedy 163.043. V termínech 8., 12. a 16. června je plánované nasazení těchto strojů do čela vlaků s ftobalovými fanoušky až do cíle ve Vratislavi – Wroclaw. Vlak by se měl vydat opakovaně na trasu v relaci Praha – Pardubice – Lichkov – Vratislav. Výrobce lokomotiv řady 380 usiloval nicméně do poslední chvíle o nasazení této lokomotivy v rámci testování a přeběžného schvalování pro polský trh. Nakonec se do Polska vydá třebovská 163.043
Duo českých lokomotiv s motivem EURO 2012 budete moci potkávat na kolejích i po ukončení šampionátu, stejně tak tomu bylo i v Rakousku v roce 2008. Škodovku řady 380 mezu Prahou a Ostravou resp. Břeclaví, třebovského peršinga pak na pravidelných vlacích mezi Pardubicemi a Lichkovem. Polské lokomotivy s motivem šampionátu zajíždějí na pravidelných výkonech i do Bohumína. Tak tedy s několika fotbaloými lokomotivami PKP se shledáme i ve Slezsku.
Polep 20 polských lokomotiv navrhla designérka Swarovského. Polský dopravce PKP Intercity připravil hned celou dvacítku lokomotiv šampionátu. Šestnáct lokomotiv je v národních barvách fotbalových týmů a čtyři stroje propagující polské stadiony. Podobně jako ČD polepil polský dopravce své nejlepší dva typy rychlíkových lokomotiv.
Polep od návrhářky bižuterie klenotnictví Swarovski obdrželo všech deset lokomotiv Siemens EU64U4, které dopravce vlastní. Lokomotiva má u severních sousedů označení EU-44 Husarz. Druhou desítku tvoří polské EP-09, které byly vyrobeny ve Vratislavi, ve které hraje český fotbalový tým. Polep jedné lokomotivy zvládlo osm pracovníků za 6 hodin. Stroj pro vozbu osobních vlaků do 500 tun maximální rychlostí 160 km/h vyráběla firma Pafawag od roku 1986 do roku 1997. Vyrobila jich celkem 47. Lokomotivy jsou zvláštní tím, že ani jedna není stejná.