HISTORIE NA KOLEJÍCH | Česká železnice je specifická řadou svých unikátních dopravních celků a provozu všeobecně. V jednom je ale naprosto jedinečná. České dráhy zařazují do pravidelné vozby osobních vlaků lokomotivu řady 141 zvanou také jako „Bobina“. Tento stroj, který vyjel poprvé do provozu pod typovým označením 30E již v roce 1957, je občas k vidění na některých vlacích Českých drrah.

PRAŽSKÁ BOBINA ŘADY 141 NA RYCHLÍKU Z DĚČÍNA DO PRAHY | FOTO: MICHAL BREJNÍK

Škoda Plzeň jich tehdy v první, a následně druhé sérii vyrobila hned několik desítek kusů. Bobina je tak po další oblíbené lokomotivě na spalovací motor „Bardotka“ řady 749 a 751 unikátem na domácí železnici. Národní dopravce České dráhy ale nedávno pravidelné nasazování Bardotek v osobní vozbě zrušil. Skončila tak jedna éra renesance Československého strojírenství. U dopravce ČD Cargo jich pár i dnes najdete, ale do provozu zasahují už jen okrajově, případně plní úlohu záložní lokomotivy.

{snippet 106}

Bardotky jsou ale stále v provozu u nákladních dopravců, případně u železničních muzeí, která čas od času od jara do podzimu své unikáty proženou po trati. Stále odvracející se osud konce provozu elektrických Bobin řady 140 a 141, je ale mementem spíše pro lidi udržující tyto krásné stroje stále v provozu. Depo v Děčíně vypravuje občas tento stroj na rychlících mezi Prahou a Děčínem. Donedávna bylo spatření těchto strojů i na rychlíkách do Hradce Králové všední pravidelností.

Elektrická lokomotiva tak plní dopravní výkony i po více jak 50. letech. Ani neodvratný konec parního provozu, nezasahoval tak hluboce do počátku a poloviny osmdesátých let, kdy (pozn. Redakce: parní provoz končil postupně od roku 1975 do roku 1980) se na kolejích objevila poslední lokomotiva na uhlí s rokem výroby 1951.

Přitom ještě v roce 2004 až 2006 mělo depo v Praze Vršovicích hned několik těchto strojů v aktivní službě, zejména pak v nákladní dopravě kolem Prahy. Depo Vršovice vypravovalo pravidelně tento typ lokomotiv i na již zmíněné rychlíky do Hradce Králové. Osobní vlaky do Benešova u Prahy s patrovými vozy, případně i do Berouna a Kralup nad Vltavou. {qrcodegenerator}http://magazin.magzine.cz/index.php/magaziny/doprava/1981-historicke-unikaty-na-nasi-zeleznici-bobiny-jsou-stale-v-kurzu{/qrcodegenerator}

Několik strojů mělo i depo Ústí nad Labem, kde tyto stroje bylo možné vídat ve stejných letech i v nákladní dopravě. Po Praze, zrušilo působnost těchto krásných lokomotiv ve svém depu i Ústí nad Labem. Dislokace těchto strojů v Olomouci, znamenal tak už jen faktický a neodvratný konec krásných lokomotiv s ušlechtilým designem ladných křivek.

Popisky fotografií zleva, Foto: FIRENET.cz

  1. 141 004-2 Kralupy nad Vltavou, 6.květen 2006
  2. Konvoj odstavených Bobin u depa Ústí nad Labem, v čele 141 006-7, 15.prosinec 2004
  3. 141 008-3 depo Ústí nad Labem, 26.únor 2005
  4. 141 012-5 Praha Libeň, 6.květen 2006
  5. 141 036-4 Praha Libeň, 22.červen 2005
  6. 141 052-1 Praha Vršovice, 27.květen 2005
  7. 141 054-7 Vršovická stálice až do roku 2009, 6.květen 2006 v Praze Libni
  8. 141 055-4 Praha Libeň, 3.květen 2006
  9. 141 057-0 Vršovická dispečerka nákladní dopravy, depo Vršovice 24.únor 2005

{snippet 120}

Subscribe
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments