Americká větev automobilky Fiat Chrysler po mnohaletém vyšetřování v pátek přiznala, že ve Spojených státech podváděla při měření výfukových plynů. Firma, která je nyní součástí skupiny Stellantis, souhlasila, že za podvody zaplatí 300 milionů dolarů, tedy v přepočtu 6,9 miliardy korun. Informovala o tom agentura Reuters.

Americké ministerstvo spravedlnosti obvinilo skupinu z klamání úřadů a spotřebitelů tím, že uváděla nepravdivá nebo zavádějící prohlášení o systémech kontroly emisí u více než 100 tisíc vozidel značek Jeep a Ram. Lhala také emisích a spotřebě paliva a o jejich souladu s americkými emisními normami.

Americká větev automobilky Fiat Chrysler souhlasila se zaplacením trestní pokuty ve výši 96 milionů dolarů a s uhrazením 204 milionů dolarů ze zisku vytvořeného tímto podvodem.

Společnost se už začátkem roku 2019 dohodla, že v tomto případě zaplatí různým americkým úřadům až 515 milionů dolarů. Zavázala se také stáhnout dotčená auta z trhu, a uvést je do stavu, který odpovídá normám.

Kauza následovala po skandálu dieselgate, který spustil německý výrobce vozů Volkswagen. Ten v roce 2015 přiznal, že celkem jedenáct milionů svých naftových vozů vybavil softwarem schopným zkreslit výsledky emisních testů.

Automobilka Mitsubishi zaplatila Německu pokutu 25 milionů eur

Japonská automobilka Mitsubishi před časem zaplatila v Německu kvůli dieselové aféře pokutu 25 milionů eur (zhruba 644 milionů Kč). Firma to v pondělí potvrdila agentuře AFP. Její německé továrny loni prohledávali vyšetřovatelé a německé soudy pokutu nařídily 25. března.

„Frankfurtský soud nařídil pokutu (25 milionů eur, 25. března), proti níž jsme se neodvolali,“ sdělil AFP mluvčí společnosti. Dodal, že Mitsubishi částku vyrovnala před koncem března.

Partnerská firma francouzského Renaultu a japonského Nissanu čelila obvinění, že kvůli nedostatečné kontrole středního managementu dávala do prodeje vozy, které nesplňovaly pravidla. Mitsubishi po vyšetřování uvedla, že se nedopustila „žádného podvodu“ ohledně uvádění stupně znečištění montovaných dieselových motorů. To, že postupy nebyly porušovány vědomě nebo úmyslně, v pondělí znovu zdůraznil i mluvčí.

Skandál označovaný jako dieselgate vypukl v roce 2015, kdy německý výrobce Volkswagen přiznal, že namontoval do 11 milionů vozů software, který při testování falšoval hodnoty výfukových plynů.

V hledáčku vyšetřovatelů se pak ocitly mnohé další automobilky od Daimleru přes Fiat Chrysler po francouzský Renault, značku Opel automobilky PSA a dokonce dodavatelská firma Bosch.

Subscribe
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments