Rekordér Olympus LS-10 je navzdory kapesním rozměrům vybaven dvojicí kvalitních kondenzátorových mikrofonů a profesionálními parametry záznamu. Poslechněte si nahrané ukázky běžných ruchů – najdete v článku.

01

Ukážeme Vám, jakým rekordérem chceme nahrávat zvuky a ruchy lokomotiv

Budeme rádi, když nám napíšete osobní zkušenosti s nahráváním zvuků a ruchů lokomotiv, drážních zařízení ap. Tento špičkový rekordér je vybaven velice citlivými integrovanými mikrofony. Dnes se cena tohoto rekordéru pohybuje od 7.500,- CZK do 9.000,- CZK ačkoliv je na trhu již nový LS-11, pronaše potřeby bude tento model plně vyhovovat. Cena modelu LS-11 začíná na 10.000,- CZK.

Od malého kapesního rekordéru zpravidla nelze očekávat zvukové zázraky, naopak od profesionálního zvukového záznamníku nelze čekat kapesní rozměry. Olympus LS-10 je velmi zajímavým kompromisem. Vejde se do kapsy a nabízí více než zajímavé možnosti a kvalitu záznamu.

Zleva: vstup pro dálkový ovladač, sluchátkový výstup, regulace hlasitosti, USB port a hlavní vypínač

02

Kompaktní tělo z kovové slitiny působí robustním dojmem a ani pobyt v batohu bez pouzdra (které je součástí základní dodávky) mu nijak neublížil. Lze říci, že je pro nasazení v terénu vhodně připravené. Pohyby prstů na těle rekordéru jsou v záznamu slyšet jako šustění, je třeba přístroj držet pevně.

Dominantní součástí je dvojice kondenzátorových mikrofonů, které jsou vychýleny do stran v úhlu 45°. Díky tomu je výrazně snímán stereofonní prostor, i když je jejich rozteč pouhé tři centimetry. Funkcí Zoom můžete navíc snímací charakteristiku upravit (široký, standardní, úzký, zoom).

Konektory: mikrofon, linkový, sluchátka… a ovladač

Záznam však nemusí probíhat jen na ně. K dispozici je stereofonní mikrofonní vstup s konektorem Jack 3,5 mm a jak jsme během testu vyzkoušeli, není problém k nim přes redukci připojit dvojici profesionálních kondenzátorových mikrofonů. Diktafon sám umí poskytnout napětí na fantomové napájení. Je to však náročnější na baterii, takže je vhodnější použít mikrofony s vlastním napájením, případně mikrofony dynamické, které napájet nepotřebují.

Zleva: přepínač nízkofrekvenčního filtru, přepínač citlivosti mikrofonu, potenciometr úrovně vybuzení záznamu, vstup pro externí mikrofon, linkový vstup… a konektor dálkového ovladače.

03

Další možnosti záznamu odkrývá linkový vstup (také s konektorem Jack 3,5 mm), do které lze připojit například linkový výstup mixážního pultu, případně elektronického nástroje (el. piáno, el. dechový nástroj EWI atd.).

Nechybí výstup na sluchátka s vlastní regulací hlasitosti a integrované stereofonní reproduktory na zadní stěně. Ačkoli hrají poměrně čistě, hlasitost ani frekvenční rozsah mají jasné limity. Vhodnější je připojit sluchátka. I zde však doporučuji citlivější modely (a s nízkou impedancí), hlasitost výstupu je spíše nižší.

Další konektor slouží pro připojení kabelového dálkového ovladače, který však můžete dokoupit zvlášť (není součástí základního balení). Poslední konektor pak umožní napájení externím adaptérem (také možno dokoupit), běžně se napájí dvojicí tužkových baterií či akumulátorů.

Foto vlevo: Slot SD karty

Foto vpravo: Zařízení napájí dvě tužkové baterie

0405

Záznam může probíhat do vestavěné 2GB paměti, ke které pak z počítače přistupujete USB rozhraním, nebo na vloženou SDHC kartu. SD karty s kapacitou 2 GB a SDHC karty s kapacitami 4 a 8 GB fungovaly bez potíží, SDHC kartu s kapacitou 32 GB rekordér odmítl.

Záznam jako ve studiu: PCM 24bit / 96 kHz

Záznamové možnosti jsou opravdu široké. Nejkvalitnější volbou je WAV, což je nekomprimovaný digitální PCM signál, u něhož můžete zvolit vzorkovací frekvenci a rozlišení. Základní volbou je 44,1 kHz 16 bit, což je kvalita CD disku (podle CDDA specifikace). Nejkvalitnější je však 96 kHz / 24 bit, což odpovídá například DVD-Audio nahrávce.

Prostorově úspornější je přímý záznam do MP3 (s nastavitelným datovým tokem 128 – 320 kbit/s), velmi úsporný pak do WMA (64 – 160 kbit/s).

Foto vlevo: Základní menu rekordéru má klasickou hierarchickou strukturu.

Foto vparov: Displeji v průběhu záznamu dominuje dvojice VU metrů.

0607

Úroveň vybuzení (hlasitosti) záznamu lze regulovat mechanickým potenciometrem, ke správnému nastavení pomůže rozměrný VU metr na displeji s podržením špiček. Při dosažení maxima 0dB také blikne červená LED s označením peak (vrchol). Abyste se vyhnuli nepříjemnému jevu zvanému „clipping“, který vznikne při přebuzení digitálního signálu, nabízí záznamník i limiter, který tyto špičky jednoduše odřízne.

Nechybí nastavení citlivosti mikrofonů (low/high) a nízkofrekvenční filtr (low cut – on/off). Ten použijete například při záznamu hlasu na dřevěném pódiu na stativu, kdy by mohl být mechanicky přenášen zvuk (dunění) kroků.

V menu se pohybujete křížovým ovladačem, tlačítko záznamu má podsvětlené okruží – v průběhu záznamu oranžově svítí.

08

Regulace vybuzení může pracovat i v automatickém režimu, její výsledky jsou velmi dobré, ale například citlivější externí mikrofony neutlumovala dostatečně a k přebuzení docházelo. S integrovanými mikrofony funguje bez negativních postřehů.

Během záznamu máte možnost poslouchat ve sluchátkovém výstupu sejmutý signál (rec monitor), již během záznamu můžete použít efekty reverb a euphony. Nicméně takové úpravy je myslím lepší dělat dodatečně v počítačovém software, změny vyvolané použitím efektů v rekordéru jsou nevratné.

Kvalita nahrávky: posuďte sami hlas a ruchy

Kvalitu nahrávky je nutné posuzovat v několika rovinách. Elektroniku pro zpracování signálu lze označit jako perfektní, po připojení externího zdroje zvuku či externích mikrofonů dokáže pořídit excelentní záznam. Ideální je samozřejmě připojit výstup mixážního pultu, protože samotný záznam na dva externí mikrofony přeci jen vyžaduje hodně umu a perfektně znějící místnost. Jinak je výsledek kompromisem.

Záznam na integrované mikrofony je překvapivě dobrý. Nejlépe mu jde samozřejmě vokál, případně hudební nástroje jako kytara, flétna nebo piáno. Horší výsledky (především zahlcené nižší středy) předvedl mikrofon při záznamu koncertu nebo zkoušky kapely. Ačkoli mikrofony zvládly extrémně vysokou hlasitost se ctí, na výsledku je jejich zahlcení znát.

POROVNEJTE S REALITOU

Lidský hlas, trhání papíru, nalévání vody do sklenice …

Nahráli jsme pro vás dvě zvukové ukázky. Jednu na integrované mikrofony rekordéru, druhou přes profesionální externí mikrofony Sennheiser ME-64. Poslechněte si rozdíl.

Poznámka: K poslechu je potřeba použít kvalitní sluchátka nebo reproduktory – na peckových sluchátkách od kapesního přehrávače, integrovaných reproduktorech notebooku, nebo malých plastových PC reprobedýnkách nebudou rozdíly tak patrné.


Nahrávka na integrované mikrofony:

{play}media/2010/olympus/01.mp3{/play}

Nahrávka na externí mikrofony Sennheiser:

{play}media/2010/olympus/02.mp3{/play}


Nahrávka integrovanými mikrofony je výborná a velmi se blíží realitě.

0910

Externí mikrofony však teprve ukázaly, co elektronika rekordéru dovede – hlas je plnější, podání ruchů má zřetelnější lokalizaci a např. unikání bublinek perlivé vody je podstatně lépe vykresleno.

Již dříve nahraný zvuk ozvučeného brejlovce firmy Rivarossi, nahrávka nepochází z naší produkce a je nahrána obyčejným mikrofonem od stolního počítače…

Rivarossi: barevné varianty brejlovců

Zajímáte se o nahrávání námi zamýšlených zvuků a ruchů? Sdělte nám připomínky do komentáře k článku, případně nás kontaktujte e-mailem.

Subscribe
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments