Nejpozději do konce roku 2013 by mělo po regionálních tratích v Česku jezdit 31 polských motorových jednotek Pesa za více než dvě miliardy korun. Je to investice, který značně posune kulturu cestování od repasovaných motorových vozů 810 za jednotky Regionova. Tím se značně otevírá portfólio pro jiné výrobce, dodejme např. plánované nasazení souprav RailJET od Siemense s opcí od Rakouských OBB.
Je to poprvé, co polský výrobce vyhrál takovou soutěž vypsanou Českými drahami. Podle informací se do tendru nepřihlásil žádný český výrobce vlaků. Vítězem by se tak měla stát polská firma Pesa Bygdoszcz. Firma je podle informací dvou vysoce postavených zdrojů z Českých drah a ministerstva dopravy vítězem soutěže, kterou dráhy vypsaly na podzim. Do soutěže se přihlásila ještě slovenská společnost ŽOS Vrútky, která však zhruba o pětinu přestřelila odhadovanou cenu 2,6 miliardy korun. Pesa šla naopak pod ni.
Kde pojedou?
Vlaky mají jezdit například mezi Plzní a Domažlicemi, Karlovými Vary a Chomutovem nebo Libercem a Českou Lípou. Všechny by měly zahájit provoz do konce roku 2013. Podle generálního ředitele Českých drah Petra Žaludy firma už končí například s objednáváním souprav Regionova a CityElefant. „Nebudeme je už dál objednávat, listopadová zakázka byla poslední,“ potvrdil Žaluda.
České dráhy získali pro dálkovou dopravu od rakouských drah šestnáct souprav Siemens Railjet, které koupí jako nové, ale nevyužijí je. „Ta cena je velmi výhodná, protože rakouské dráhy soutěžily u Siemensu velký objem,“ tvrdí Žaluda. Jedna stojí zhruba 330 milionů korun. Railjety by pak podnik nasadil hlavně na trať mezi Prahou a Ostravou. Tím by se uvolnila pendolina, která pak podle Žaludy jezdila v hodinovém intervalu mezi Prahou a Brnem.