VŠE ZA (pí-ár) | Radim Jančura nedávno vyslal signál že by rád vstoupil na více železničních tratí v Česku i na Slovensku. Zde je nutno si ale položit celou sérii otázek. Hněv Radima Jančury začne zažívat i národní dopravce ZSSK na Slovensku. Dá se říci, že kam Jančrua se svým podnikáním vstoupí, vzniká celá škála birokratických a provozních komplikací.

Ostatně, v Česku své dobrodružství s technickým stavem vozidlového parku na železnici zažívají cestující již druhým rokem.

Nad Českou železnicí tak visí reálná hrozba dle modelu liberalizace železniční sítě ve Velké Británii. Na ostrovech dopadla liberalizace železniční dopravy skutečně katastrofálně. Stát uvolnil veškerou infrastrukturu soukromým dopravcům. Později došlo k přehodnocení řady chybných kroků a stát musel tratě opět převzít do své správy. A právě tento reálný příklad může být jen zrcadlem toho co se očekává u nás.

Jančura: chceme i trať z Prahy do Brna, ale bez Českých drah a bez dotací

Jančura se netají skutečností že by řadu svých atuobusových linek rád trasoval po železnici. Opět se tak vrátil k možnosti převzetí dopravy na rameni Praha – Česká Třeboval – Brno – Břeclav. O lokální tratě zde vážně z jeho strany opět není zájem. Pokud chce jeden dopravce vytvářet monopol na lukrativních tratích, stát bude i nadále ze své kapsy dotovat tratě ztrátové, tedy všechny tratě, o které soukromý sektor nejeví zájem. Doposud tak ztrátový provoz na lokálních tratích proplácí kraje a stát.

V určitém měřítku by měl být stát s liberalizací své železniční infrastruktury skutečně obezřetný. Jako mince má dvě strany, v případě dotací za vlaky a studentské jízdné jde o hodně. Jančurovi plní vlaky ze 70 procent studenti, firma RegioJet tak ročně inkasuje mezi Prahou a Ostravou až 20 milionů korun ročně za proplácení studentských slev od státu. I tak je podnikání firmy RegioJet druhým rokem v červených číslech. Jančura vše svádí na národního dopravce České dráhy. Podnikání na železnici není stejné jako to s autobusy, není ani možné vlastní problémy a chyby svádět na ostatní dopravce. V tomto případě se majitel žlutých vlaků skutečně přepočítal.

Liberalizace versus stále nespokojený soukromník

Liberalizace železnic tak bude na domácí půdě jistě hodně zajímavé téma v nadcházejících dvou letech. Před několika týdny se od firem Student Agency a RegioJet odklánějí i bankovní domy. Banky alarmuje velký neúspěch dopravce RegioJet na železnici. Nechtějí tak poskytovat další úvěry. Tím padlo tedy i plánované zajíždění žlutých vlaků ve spolupráci s Deutsche Bahn do Berlína a Hamburku. Německý dopravce tak i nadále bude na lince kooperovat s Českými dráhami.{qrcodegenerator}http://magazin.magzine.cz/index.php/magaziny/komentar/1865-jancura-chce-vice-trati-pro-sve-vlaky-hrozi-tak-podobny-krizovy-model-jako-v-anglii{/qrcodegenerator}

Jančura také chce prosadit model, kdy autobusy budou ve stejné trase s vlaky železnici přímo nahrazovat, tedy v lokalitách kde železnice ztrácí svůj smysl. Vlaky logicky zrušit a nahradit svými autobusy z holdingu Student Agency. Dle Radima Jančury nechtějí banky na jeho podnikání u železnice půjčovat díky národnímu dopravci České dráhy. Nepřiznání si vlastního neúspěchu a těžkého provaření desítek milionů z křížového financování z autobusové dopravy, je pro banky v horizontu několika let neakceptovatelné.

{snippet 101}

{snippet 120}

Subscribe
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments