Navzdory koronavirové pandemii, kvůli které se například v listopadu svezla vlakovými spoji zhruba pětina obvyklého počtu cestujících, stát v neděli startuje poměrně zásadní novinku na železnici. Státní podnik Cendis zavede takzvaný systém jednotného tarifu, který pasažérům umožní cestovat na jednu jízdenku s různými dopravními společnostmi. Projekt od léta běží ve zkušebním provozu.

Systém jednotného tarifu (SJT) vejde v neděli po několikaměsíční testovací době do ostrého provozu. Zatím se bude ale vztahovat pouze na železniční dopravu, a to výhradně na takzvané spoje v závazku, tedy na ty linky, které objednává stát prostřednictvím ministerstva dopravy a kraje.

O komerční spoje se má projekt rozšířit příští rok, jak pro on-line deník Aktuálně.cz potvrdil mluvčí společnosti Cendis Martin Opatrný.

Například u dopravce RegioJet tak bude SJT fungovat zatím u všech regionálních spojů v Ústeckém kraji a u rychlíkové linky R8 (Brno – Přerov – Ostrava Bohumín), naopak u spojů na trase Praha – Ostravsko a Praha – Brno – Břeclav nikoliv, jak upřesnil mluvčí společnosti Aleš Ondrůj.

V případě Českých drah se „vyjmuté“ komerční linky týkají především většiny spojů na trase Praha – Ostrava a u firmy Leo Express na trase Praha – Morava.

Zavedení jednotné železniční jízdenky řeší současnou situaci, kdy si cestující musí kupovat samostatné lístky podle dopravce, se kterým právě jedou. Pokud tedy pasažér nyní během cesty využije spoje více společností, musí mít i více jízdenek.

Celý rok bez omezení za 24 tisíc korun

Ministerstvo financí v úterý zveřejnilo cenový věstník, který obsahuje kromě jízdného částky, za které lze u systému jednotného tarifu pořídit časové jízdenky, které budou k dispozici vedle jednotlivých jízdenek.

Například roční jízdenka na neomezené cestování druhou třídou vyjde na 24 206 Kč, v případě 1. třídy na 29 796 Kč. Kompletní ceny za časové kupony zachycuje tabulka níže. Pro zájemce o věrnostní systém je připravena sleva 25 procent z ceny jízdného. Již nyní existuje také traťový jízdní doklad, který je určen pro lidi, jež opakovaně jezdí stejnou trasu, za zvýhodněnou cenu si mohou pořídit třeba měsíční „permanentku“.

Časová platnost 1. třída 2. třída
Roční 29 796 Kč 24 206 Kč
Půlroční 19 190 Kč 15 600 Kč
Tříměsíční 14 524 Kč 11 834 Kč
Měsíční 6 031 Kč 4 841 Kč
Týdenní 2 004 Kč 1 614 Kč

Opatrný také upřesnil, že tržbu z jízdenky si jednotlivý dopravci rozdělí spravedlivým dílem. „V každém spoji u každého dopravce by měl být načten kód z jízdenky a podle toho, jakou část trasy cestující s příslušným dopravcem ujel, dostane dopravce také podíl ceny ze zakoupené jízdenky. Pokud z nějakého důvodu nedojde k načtení jízdenky, tržba za příslušnou část trasy bude spravedlivě rozdělena mezi dopravce, kteří daný úsek obsluhují,“ vysvětlil.

Jsme připraveni, hlásí dopravci

Firma Cendis spustila projekt OneTicket už v červnu, avšak pouze v testovacím režimu na dvou vybraných tratích – mezi Plzní a Mostem a Českou Lípou a Rumburkem, do kterého se zapojila pětice železničních společností (ČD, Arriva, RegioJet, Die Länderbahn CZ a GW Train Regio). Na obou úsecích jezdí přes 140 vlakových spojů, do poloviny listopadu zkušební provoz využilo přes 9 300 cestujících. V září přibyla také možnost koupit si elektronickou jízdenku na e-shopu Oneticket.cz anebo skrze stejnojmenou mobilní aplikaci, kterou si mohou uživatelé systému Android i iOS zdarma stáhnout.

Cendis spolu s ministerstvem dopravy plánoval rozšíření testovacího provozu i na další tratě už minulý měsíc. Plán ale zkomplikovala koronavirová krize.

ůvodní datum spuštění systému, který má lidem usnadnit cestování, naostro ale společnost neposunula, začne běžet tuto neděli. Podle Opatrného těžko odhadovat, jaký bude zájem v době pokračující koronavirové krize, kdy lidé výrazně méně cestují.

„Těžko předjímat nějaká konkrétní čísla. Systém každopádně bude připraven a spuštěň a bude na lidech, jestli se rozhodnou cestovat vlakem nebo upřednostní osobní dopravu anebo v souvislosti s vládními opatřeními zůstanou spíše doma a cestování si nechají třeba na jaro nebo na později,“ řekl mluvčí.

Připraveni jsou i železniční dopravci. „Už teď prodáváme jízdenky (pro spoje Plzně – Most a Česká Lípa – Rumburk, pozn. red.) ve všech prodejních kanálech – tedy na pokladnách, e-shopu Můj vlak nebo u průvodčích ve vlacích. Od neděle je budeme prodávat na celou závazkovou síť spojů,“ uvedla mluvčí ČD Vanda Rajnochová.

Podle Opatrného se investice do implementace systému včetně zajištění pilotního provozu pohybují kolem 90 milionů korun (bez DPH). Zdůraznil, že nejde jen o web a e-shop, ale i ICT systém. Firma Cendis, kterou zřídil resort dopravy v roce 2015, měla na starosti například také e-shop zajišťující prodej elektronických dálničních známek, jež ministerstvo dopravy spustilo začátkem prosince, zpočátku provoz provázely technické potíže.

Subscribe
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments