LOBBY V DOPRAVĚ | Bouře kterou na Ministerstvu dopravy, vedení drah a dalších organizacích vyvolal Zdeněk Žák v minulém roce, nikdo ještě nečekal že dojde ve stejné době k následnému odmítnutí druhé série jednotek Railjet od firmy Simenes. Kontrakt tehdy značně kritizovala Škoda Transportation, která ovšem vhodné vlaky měla jen na technickém výkresu.
Škoda se v současné době snaží prosadit i zrušení odběru první série sedmi jednotek již vyráběných ve Vídni.
Vše tak nasvědčuje silnému klientelismu a ještě silnější lobby kterou zavedl u drah právě Žák. Nově dosazené vedení drah pod taktovkou Zdeňka Žáka odmítlo dva dny po svém jmenování nákup zbylých jednotek Railjet pro České dráhy. Vidina nutného šetření ale o několik měsíců později nabrala trochu jiný směr. Není totiž vyloučeno silné ovlivňování vedení drah ze strany výrobce Škoda Transportation.
Dráhy chtějí investovat celkem 5 miliard korun do nákupu dálkových a příměstských jednotek už jen od firmy Škoda Transportation. Podivná rozhodnutí která se díky kauze Railjet, několika stížností na vedení drah ze strany Škody, až po samotná neodborná vyjádření Žáka, linoucí z mnoha zdrojů je jasné, že na odmítnutí celé opce na nákup jednotek Siemens od ÖBB není něco v pořádku.
Nový fenomén: klientelismus a lobby na železnici. Škoda nejaktivnější
Škoda Transportation vede silnou lobistickou kampaň za odmítnutí i první série nákupů jednotek Railjet. Ta se již v pobočném závodě Siemens ve Vídni vyrábí. České dráhy jsou navíc v kleštích i díky samotným výrobcům z obou stran. Siemens nechce poskytnou přístup do softwarové části jednotek Railjet aby je mohla tahat lokomotiva z Plzně 380/109E. Obě firmy spolu nekomunikují, a Siemenes se již opakovaně vyjádřil, že interní data pro spárování s Českou lokomotivou neposkytne. Rukojmí tak jsou v této pozici České dráhy.
Škoda Transportation tak již při schvalování svých lokomotiv na Evropských železnicích, zadělala na konflikt právě s flotilou dvacítky lokomotiv které již od léta jsou v majetku Českých drah. Zda jsou veškeré tyto manévry ze strany výrobce záměrné, je možné nyní už jen spekulovat. Škoda tak národnímu dopravci způsobuje komplikace s nákupy železničních vozidel mimo mateřskou zemi řadu let. Siemens s firmou z Plzně vede i řadu sporů ohledně zmíněné lokomotivy řady 380 u Českých drah.{qrcodegenerator}http://magazin.magzine.cz/index.php/magaziny/railjet/1862-klientelismus-a-sila-lobby-duvod-odmitnutnim-nakupu-druhe-serie-jendotek-railjet{/qrcodegenerator}
Škoda začně také do Německa dodávat nové vlaky režimu (push-pull) i s vagony a řídícím voze, kdy není v obratové stanici nutné soupravu lokomotivou objíždět. Napětí mezi Škodou a firmou Siemens tak nejspíš v několika následujících letech bude i nadále stoupat.
Jednotky Railjet mají v příštím roce jezdit na vlacích mezi Prahou – Vídní a Štýrským Hradcem. České dráhy si od ÖBB z Rakouska musí lokomotivy pronajmout. I toto je výsledekm korporátních sporů firem Siemens a Škoda Plzeň.
{snippet 101}
- Liberalizaci železnice neohrožuje stát, ale soukromý sektor nekonečným řetězem stížností vůči státu
- „Spirit of Praha“ České dráhy chtějí jednotky RailJet nasadit do provozu od června 2014
- Známe čísla lokomotiv které budou tahat Railjety Českých drah. Není vyloučeno ani nasazení lokomotiv 380
- Žákem dosazené představenstvo zařízlo nákup osmi dalších souprav Railjet. Zpomalí se i modernizace
- Žákem dosazený Dalibor Zelený dosáhne na výši platu Petra Žaludy. Nutnost šetřit tak začíná značně pokulhávat
- Nově jmenovaný ředitel drah bude dělat přesně to, za co byl Žaluda Žákem odvolán
- Deutsche Bahn ze spolupráce s firmou RegioJet couvají. Německý dopravce preferuje stále České dráhy
- RegioJet Radima Jančury má s vlaky do Hamburku další problém. Banky mu nechtějí půjčit
{snippet 120}