BRNO – České dráhy, které se do poslední chvíle bránili k uveřejnění údajů které Ministerstvo dopravy doplácí na jednotlivých tratích vybojoval po roce úsilí Radim Jančura. Národní dopravce chtěl zamezit zveřejnění těchto údajů i soudní cestou, ještě v prosinci ale odstupující ministr dopravy Pavel Dobeš umožnil zákonný rozklad požadavku Českých drah.
Ministerstvo dopravy nyní poskytlo veškeré své údaje v platbách firmě RegioJet, tento krok ale může být ze své podstaty ale velice kontraproduktivní. Radim Jančura staví své činy za daňového poplatníka, což je ovšem pouze maskovací manévr. Není totiž nikde pravidlem, že Radim Jančura využije získaná data proti své případné konkurenci, čímž vlastně bude vystupovat tedy zcela stejně jako doposud České dráhy.
RegioJet nic nového nabídnout ani nemůže. Standart, který je v současné době zaveden, již není možné dále rozšiřovat – jediné co se skutečně dá ještě operativně nastavovat, je kapacita sedadel v každém vlaku, nikam jinak se již žádný ze tří dopravců jezdících na trati z Prahy do Ostravy skutečně hnout nemůže.
České dráhy jistě hospodaří v celkovém součtu se špatným výsledkem, jedním z hlavních důvodů je i velká přezaměstnanost celého segmentu.
Ale to v zásadě cestující nepozná. Cestujícím v zásadě nabízí za relativně nízkou cenu kvalitní železniční síť. Nečistoty a případné technické nedostatky nelze vůbec měřit s kterýmkoliv ze současných dopravců. Je to jako srovnávat údržbu garsonky a olympijského stadionu. Soukromníci nutí zkvalitňovat služby a to je v pořádku, ale nemohou suplovat státního dopravce. Ty existují v celém civilizovaném světě. Ostatně Radim Jančura také hospodaří v katastrofálním mínusu, kdy za rok 2012 prohospodařil v segmentu železniční dopravy mezi 50 a 60 miliony korun.. je -li ve ztrátě na ziskové trati s minimálním počtem vozů a lokomotiv, jak by asi hospodařil, kdyby se jeho téze o případném ježdění bez dotací skutečně naplnila i na jiných tratích?
Není také pravdou, že by firma Radima Jančury nedostávala od státu dotace na své vlaky. Stát firmě RegioJet proplácí tzv. žákovské slevy za studenty. Radim Jančura se zatím také brání kolik od státu skutečně dostává proplaceno za své vlaky v případě žákovských „náhrad“ ve svých vlacích. Tyto informace by mělo na základě svobodného přístupu k informacím poskytnout Ministerstvo dopravy každému žadateli.
Je tedy otázkou, zda MD neporušilo zákon o utajovaných informacích v případě zneužití informace k vlastnímu prospěchu. Celá kauza bude mít nejspíš soudní dohru. Paradoxní také v celé věci je skutečnost, že se národní dopravce bude soudit se svým jediným akcionářem, tedy ministerstvem.
Zveřejnění těchto dat má ale další následky:
Částka, kterou České dráhy pobírají je samozřejmě veřejně známa již dávno a nikdo ji nikdy netajil. Nelibost je v tom, že ČD musí říci kolik přichází dotací na tu kterou konkrétní trať. Takže nyní až se bude dělat výběrové řízení na provoz těchto tratí, tak konkurence bude vědět z čeho může vycházet – stát tím přímo poškozuje svůj vlastní podnik, tedy sám sebe a zatěžuje tím daňového poplatníka.
Pakliže skutečně Radim Jančura použije získaná data, budou tedy použity maximálně k poškozování konkurence který případně bude jezdit na stejné trase jako RegioJet. Podobné praktiky Radim Jančura aplikoval k likvidování konkurence i v autobusové dopravě, kde řada linek jezdila za dumpingové ceny.
RegioJet navíc uvádí obsazenost svých vlaků mezi 80 až 90%. Zvýšení počtu vagonů nejspíš nepomůže, navíc počet cestujících mezi Prahou a Ostravou ještě ovlivní Leo Express, který jezdí se svými vlaky zatím v poloviční vypravenosti svých spojů. Rotace cestujících tedy ještě může leccos změnit. Skutečnost, že s vlaky na této trati skutečně jeden ze tří dopravců skončí, je více než pravděpodobná. Pakliže to nebude v roce 2013, tak v příštích letech zcela určitě.
Vlaky Radima Jančury jsou na této trati s náklady zcela nejvýše. Nejlevněji vychází provoz jednotky Leo Express a Pendolína. Rozhodně ale k míchání karet v tomto dopravním segmentu ještě několikrát dojde, zda to bude pro České dráhy pozitivem či negativem, skutečnost bude ale taková, že na zveřejněných informacích za které se zasadil Jančura, může být pro národního dopravce i trochu pozitivem v celé řadě připravovaném výběrovém řízení na provoz několika tratí.
Na závěr ještě ceny mezi Prahou a Ostravou:
RegioJet 295,–, rychlíky ČD – IC, EC 295,–, Pendolino – 395,–. RegioJet loni přepravil cca 1 100 000 cestujících. Při ztrátě 50-60 milionů by tedy musel zvýšit cenu jízdenky o více než 45 Kč. Nebo snížit náklady.