DĚČÍN | Další trať na které bude probíhat jen částečný provoz, je tzv. „Kozí dráha“ z Děčína do Telnice. V minulosti jsme tu již psali možné varianty o osudu této lokálky. Díky řadě iniciativ lidí a obcí přiléhajících k této krásné lokálce, nedošlo ke kompletní likvidaci tratě jak bylo původně plánováno. Původní záměr byl jednoznačný – dálniční přivaděč, případně stezka pro cyklisty.
Trať ovšem pokračuje až do stanice Oldřichov u Duchcova, kolejový svršek je ale z Telnice do cílové stanice nesjízdný. V minulosti nebylo ani překvapením, že Správce kolejí (SŽDC) nechce trať revitalizovat ale zrušit. Bohužel se do takové iniciativy zapojilo i tehdejší politické uspořádaní ve vedení Ústeckého kraje, ačkoliv město Děčín bylo vždy pro obnovení provozu, stejně jako přilehlé obce kolem zmíněné lokálky, provoz i přes odpor obcí byl zastaven.
Na „Kozinu“ se vydá motoráček každý víkend, a to 3x denně z Děčína do Telnice a zpět. Mimořádné vlaky bylo možné na této trati shledávat i na jaře letošního roku. Pravidelné víkendové vlaky zažila dráha naposledy před třemi roky, pak zde ještě provozoval v roce 2010 své promo vlaky RegioJet Radima Jančury. Definitivní zastavení osobní dopravy bylo v roce 2007, kdy pravomoci v objednávání dopravy přešlo ze státu na kraje. Ovšem poměry se mění, a nyní i Ústecký kraj své původní záměry přehodnocuje.{qrcodegenerator}http://magazin.magzine.cz/index.php/magaziny/doprava/1623-kozi-draha-z-decina-do-telnice-ozije-o-letnich-vikendech{/qrcodegenerator}
Motoráček se vydá o víkendech z Děčína vždy ve 12:37, 14:37 a v 17:37. Vlak bude k tomu ještě zajíždět z Telnice do stanice Libouchec. Pro cestování dále, bude v Telnici na druhý odpolední odjezd z Děčína ve 14:37 navazovat autobus k lanové dráze na Komáří Vížku.
Statutární město Děčín i nadále usiluje o bezúplatném převedení „Kozí dráhy“ na město a obce. Město s obcemi by pak mohlo dosáhnout i na dotace pro provoz pravidelných vlaků, případně investice na opravu drážní infrastruktury. Obce navíc už několik let volají po obnovení provozu.
Řada lokálních tratí je v Česku stále vyloučena z provozu. Pomalu a jistě se ale vrací vlaky na řady lokálek. Naposledy tomu bude i v Karlovarském kraji v Horním Slavkově. Občas vyjíždí vlaky osobní dopravy i na „Švestkovou dráhu“ z Lovosic do Mostu.
KOZÍ DRÁHA
Trať označovaná v jízdním řádu číslem 132 vznikla v roce 1871 jako součást delší trati Děčín–Duchcov–Chomutov společnosti Duchcovsko-podmokelská dráha. Šlo o konkurenční podnik k tehdy již zavedené Ústecko-teplické železnici, který však už neuspěl. Zatímco trať z Ústí nad Labem přes Teplice a Most do Chomutova, která má i dnes status hlavní podkrušnohorské dráhy, žila bez větších problémů a její provozovatel patřil k nejúspěšnějším – postátnění se vyhýbal až do 20. let minulého století, kdy stát převzal poslední soukromé trati – Duchcovsko-podmokelská dráha živořila. Stát ji vyvlastnil již v 80. letech 19. století v první vlně postátňování původně soukromých železnic.
Většina trati během 20. století zanikla, úsek Děčín – Oldřichov u Duchcova však přežíval jako lokálka, kterou jezdili lidé do Krušných hor. Přes rozsáhlé protesty cestujících i obcí poukazujících například na slušnou obsazenost motoráků na Kozí dráze na ní přestal kraj objednávat dopravu koncem roku 2007. V její trase měl vzniknout přivaděč dálnice D8. Proti se však postavilo ministerstvo životního prostředí, do cesty kraji se postavila také armáda. Z Kozí dráhy se v roce 2008 stalo i volební téma a vítězství dosud opoziční ČSSD znamenalo její definitivní záchranu před úplným zrušením. Vlaky provozované v rámci základní dopravní obsluhy se na ni však už nevrátily.
{snippet 120}