Celkem nečekané rozhodnutí přišlo od Českých drah. Dopravce chce odebrat zbylé vysokorychlostní jednotky RailJet které převzal v opci od ÖBB z Rakouska. Dráhy tak chtějí nakoupit všech 16 jednotek pro mezinárodní dopravu. Opět vstupuje do hry i možnost že se České dráhy dohodnou s Deutsche Bahn na zajíždění těchto vlaků do Berlína nebo Hamburku.

Spolupráce DB a RegioJet je stále pro německého dopravce nejistá. Již v minulosti Deutsche Bahn dvakrát požádalo České dráhy o nasazování svých vlaků na relacích do Berlína a Hamburku. Tuto provozní komplikaci s neustálým oddalováním výjezdu vlastních vlaků RegioJet ale nelze realizovat každým rokem. Nedávno Krajský soud v Brně zrušil i rozhodnutí antimonopolního úřadu, který nákup těchto souprav posvětil. Dráhy tak mají dnes prakticky volné ruce a mohou nakoupit i zbylé soupravy. Celkem by se jich na Českých kolejích v mezinárodní dopravě mohlo nasazovat až šestnáct.

Dopravce s nasazením nových a moderních souprav věří, že se mu podaří přilákat více cestujících do mezinárodních spojů. První ze sedmi souprav které národní dopravce odebere v příštím roce, se dokončuje v závodě firmy Siemens ve Vídni. První jednotka v majetku Českých drah by se tak v Česku mohla objevit už koncem tohoto roku pro zaškolení provozního personálu, jako jsou stevardky, strojvedoucí a technici. Navíc České dráhy uvažují o spolupráci s ÖBB i v jiném spektru. Rakouská ÖBB bude ČD lokomotivy nutné pro vozbu těchto vlaků pronajímat, ale stále je ve hře i možnost, že by kompletní servis na jednotkách Českých drah prováděla ÖBB ve Vídni.

České dráhy přestávají mít již potřebné technické kapacity na Odstavném nádraží Jih v Praze, kde se nyní zároveň s osobními vozy vnitro a mezinárodní dopravy, provádí také i servisní úkony všech elektrických jednotek CityElefant a Pendolino.

Mezi Prahou a Brnem každou hodinu

V případě odběru všech jednotek vzešlých z opce od ÖBB, mohou České dráhy zabezpečit hodinový takt mezi Prahou a Brnem, resp. Vídní a Štýrským Hradcem v Rakousku. Z dosavadních osobních vozů které na těchto tratích jezdí, může dopravce vozy předisponovat na jiné tratě. Jednorázově by pak bylo uvolněno až na 150 osobních vozů pro kategorie vlaků EC a IC. Dráhy jednají současné i s MÁV (Maďarsko) o zajíždění těchto jednotek z Brna přes Bratislavu do Budapešti. Uzavřel by se tak historický trojúhelník třech měst z bývalého císařského mocnářství – Praha, Vídeň, Budapešť.

Cesta jednotek RailJet Viaggio Comfort nebyla do Česka zcela jednoduchá. Velký vzdor vnášela do médií a na patřičné úřady Škoda Transportation, když chtěla své vlaky pro České dráhy dodávat zcela sama. Ovšem dráhy nové vlaky potřebují do tří let, Škoda měla všechny plány zatím na technickém výkresu,kterým také u Antimonopolního úřadu argumentovala s podnětem národního zájmu. Úřad ovšem tyto argumenty zcela zamítl.

Do celé problematicky se také vložil Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS), ten ovšem nákup těchto vlaků dopravci posvětil. Krajský soud v Brně ovšem rozhodnutí ÚOHS zrušil, a tak se tento úřad bude celou kauzou zabývat znovu. Dráhy ovšem tlačí čas, proto nedbají na běžná rozhodnutí úředníků, a dopravce dal koncem minulého roku pokyn k výrobě prvních dvou jednotek Siemens ve Vídni. Na dopravce tlačí také čas s možností vyčerpání opce pro nákup těchto vlaků, proto nejspíš bude celá věc řešena v delším horizontu.

Dráhy opakovaně uvedly, že dohodnutá cena za 16 souprav 200,5 milionu eur (nyní 5,2 miliardy Kč) byla výjimečně výhodná. Dopravce měl nabídku od rakouských drah, které u Siemensu objednaly celkem 67 vlaků, zjistily ale, že 16 z nich nepotřebují. Vypsání výběrového řízení podle Šťáhlavského bránil také omezený čas, po který nabídka platila.

Taurus ÖBB z Rakouska, nebo Škoda 380 z Plzně

Dráhy ale v momentu provozu prvních souprav pod vlastní vlajkou čekají i další nesnáze. Celý propletenec se odehrává mezi firmou Siemens, Škodou Plzeň, ÖBB a ČD. Původně zamýšlené nasazení modrých lokomotiv z Plzně za jednotky RailJet bude i nadále běh na dlouhou trať. Siemens zase prokazuje jistý patriotismus na „svém“ trhu v Německu, kdy řadu měsíců přes úřady starajíce se o homologace a schvalování drážních vozidel, firmě Škoda připravoval řadu nepřímých komplikací. Škoda 380 má v současné době všechna povolení pro provoz v Německu, Rakousku, Polsku, Maďarsku a dokonce i Slovinsku.

Z Celkové dvacítky lokomotiv této flotily u Českých drah, jezdí v provozu zatím jen 14 strojů. Dráhy se ovšem nebrání ani možnosti, aby tato lokomotiva byla využívána i pro vozbu nových vlaků RailJet. Dokud se tak nestane, bude si dopravce lokomotivy Taurus ÖBB z Rakouska pronajímat.

{snippet 101}

{snippet 120}

Spolupráce DB a RegioJet je stále pro německého dopravce nejistá. Již v minulosti Deutsche Bahn dvakrát požádalo České dráhy o nasazování svých vlaků na relacích do Berlína a Hamburku. Tuto provozní komplikaci s neustálým oddalováním výjezdu vlastních vlaků RegioJet ale nelze realizovat každým rokem. Nedávno Krajský soud v Brně zrušil i rozhodnutí antimonopolního úřadu, který nákup těchto souprav posvětil. Dráhy tak mají dnes prakticky volné ruce a mohou nakoupit i zbylé soupravy. Celkem by se jich na Českých kolejích v mezinárodní dopravě mohlo nasazovat až šestnáct.

Dopravce s nasazením nových a moderních souprav věří, že se mu podaří přilákat více cestujících do mezinárodních spojů. První ze sedmi souprav které národní dopravce odebere v příštím roce, se dokončuje v závodě firmy Siemens ve Vídni. První jednotka v majetku Českých drah by se tak v Česku mohla objevit už koncem tohoto roku pro zaškolení provozního personálu, jako jsou stevardky, strojvedoucí a technici. Navíc České dráhy uvažují o spolupráci s ÖBB i v jiném spektru. Rakouská ÖBB bude ČD lokomotivy nutné pro vozbu těchto vlaků pronajímat, ale stále je ve hře i možnost, že by kompletní servis na jednotkách Českých drah prováděla ÖBB ve Vídni.

České dráhy přestávají mít již potřebné technické kapacity na Odstavném nádraží Jih v Praze, kde se nyní zároveň s osobními vozy vnitro a mezinárodní dopravy, provádí také i servisní úkony všech elektrických jednotek CityElefant a Pendolino.

Mezi Prahou a Brnem každou hodinu

V případě odběru všech jednotek vzešlých z opce od ÖBB, mohou České dráhy zabezpečit hodinový takt mezi Prahou a Brnem, resp. Vídní a Štýrským Hradcem v Rakousku. Z dosavadních osobních vozů které na těchto tratích jezdí, může dopravce vozy předisponovat na jiné tratě. Jednorázově by pak bylo uvolněno až na 150 osobních vozů pro kategorie vlaků EC a IC. Dráhy jednají současné i s MÁV (Maďarsko) o zajíždění těchto jednotek z Brna přes Bratislavu do Budapešti. Uzavřel by se tak historický trojúhelník třech měst z bývalého císařského mocnářství – Praha, Vídeň, Budapešť.

Cesta jednotek RailJet Viaggio Comfort nebyla do Česka zcela jednoduchá. Velký vzdor vnášela do médií a na patřičné úřady Škoda Transportation, když chtěla své vlaky pro České dráhy dodávat zcela sama. Ovšem dráhy nové vlaky potřebují do tří let, Škoda měla všechny plány zatím na technickém výkresu,kterým také u Antimonopolního úřadu argumentovala s podnětem národního zájmu. Úřad ovšem tyto argumenty zcela zamítl.

Do celé problematicky se také vložil Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS), ten ovšem nákup těchto vlaků dopravci posvětil. Krajský soud v Brně ovšem rozhodnutí ÚOHS zrušil, a tak se tento úřad bude celou kauzou zabývat znovu. Dráhy ovšem tlačí čas, proto nedbají na běžná rozhodnutí úředníků, a dopravce dal koncem minulého roku pokyn k výrobě prvních dvou jednotek Siemens ve Vídni. Na dopravce tlačí také čas s možností vyčerpání opce pro nákup těchto vlaků, proto nejspíš bude celá věc řešena v delším horizontu.

Dráhy opakovaně uvedly, že dohodnutá cena za 16 souprav 200,5 milionu eur (nyní 5,2 miliardy Kč) byla výjimečně výhodná. Dopravce měl nabídku od rakouských drah, které u Siemensu objednaly celkem 67 vlaků, zjistily ale, že 16 z nich nepotřebují. Vypsání výběrového řízení podle Šťáhlavského bránil také omezený čas, po který nabídka platila.

Taurus ÖBB z Rakouska, nebo Škoda 380 z Plzně

Dráhy ale v momentu provozu prvních souprav pod vlastní vlajkou čekají i další nesnáze. Celý propletenec se odehrává mezi firmou Siemens, Škodou Plzeň, ÖBB a ČD. Původně zamýšlené nasazení modrých lokomotiv z Plzně za jednotky RailJet bude i nadále běh na dlouhou trať. Siemens zase prokazuje jistý patriotismus na „svém“ trhu v Německu, kdy řadu měsíců přes úřady starajíce se o homologace a schvalování drážních vozidel, firmě Škoda připravoval řadu nepřímých komplikací. Škoda 380 má v současné době všechna povolení pro provoz v Německu, Rakousku, Polsku, Maďarsku a dokonce i Slovinsku.

Z Celkové dvacítky lokomotiv této flotily u Českých drah, jezdí v provozu zatím jen 14 strojů. Dráhy se ovšem nebrání ani možnosti, aby tato lokomotiva byla využívána i pro vozbu nových vlaků RailJet. Dokud se tak nestane, bude si dopravce lokomotivy Taurus ÖBB z Rakouska pronajímat.

Subscribe
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments