Dálkové autobusy na trase Brno-Prostějov-Olomouc nemůžou přepravovat cestující mezi Prostějovem a zastávkami v Olomouci. Rozhodnul tak kraj, který tvrdí, že tím chrání dotované spoje. Z pohledu cestujících tohle omezení nedává příliš smysl, mohlo by ale brzo skončit.
Cestující, kteří se od letošního června chtěli dostat autobusem společnosti Arriva z Brna přes Prostějov do Olomouce, většinou narazili. Řidiči nesmí v Prostějově nabírat nové cestující. Firma na tuto skutečnost dokonce poukazuje na svých webových stránkách. Obdobné situace nastávaly i u dalších dopravců, například FTL nebo TQM, kteří na stejné trase provozují dálkové autobusové spoje.
Podle Arrivy to však není vina dopravce. „Za těchto podmínek jsme pro naši dálkovou trasu získali licenci,“ řekl pro HlídacíPes.org mluvčí společnosti Roman Herden. Tyto licence uděluje kraj podnikatelům, kteří mají zájem o provoz veřejné dopravy. Bez ní by po této trase autobusy společnosti jezdit nemohly.
Důvod, proč kraj, respektive odbor veřejné dopravy, takto licenci upravil, souvisí s dalšími způsoby přepravy. Kraj totiž další spoje dotuje a financuje z veřejného rozpočtu. Kromě autobusové dopravy to zahrnuje i vlakové spoje, včetně státem dotovaných rychlíků. V zájmu kraje proto je, aby takto financované linky byly hospodárné.
Organizace KIDSOK proto stanovila podmínku, že v intervalu třiceti minut před a po dotovaném spoji nesmí na stejné trase jezdit spoj komerční nedotované linky. To má zabránit potenciálnímu odlivu cestujících a následnému zrušení spoje. Tento postup je s obměnami prý běžnou praxí ve všech krajích.
Chápeme, že to cestující nechápou
„V duchu těchto zásad jsme postupovali i u linky 721341,“ řekla s odkazem na zmiňovanou trasu Brno-Prostějov-Olomouc vedoucí oddělení veřejné dopravy Olomouckého kraje Alena Vašinková.
Zdůrazňuje také, že přepravu mezi Brnem a ostatními zastávkami na trase odbor neomezuje. „Dopravce sám uvedl, že linka je zavedena pro zlepšení spojení mezi městy Olomouckého kraje a Brnem,“ dodává. Účelem tak není poskytnutí alternativy k meziměstské dopravě, kterou provozuje kraj.
Vašinková sama uznává, že z pohledu cestujícího toto rozhodnutí nedává smysl. „Opravdu je nutné problematiku posuzovat jak z pohledu uspokojivého zajištění potřeb občanů, tak z pohledu financování prokazatelných ztrát dotované dopravy,“ vysvětluje Vašinková.
V těchto dnech odbor dopravy dokončuje nové licence pro veřejné dopravce. S ohledem na současnou argumentaci kraje ale není jisté, že po jejich udělení bude situace pro cestující lepší. Záleží na tom, jestli si – z pohledu kraje – nebudou krajem dotovaná a soukromá doprava překážet.