Za slevy na jízdném pro studenty a seniory stát za letošní rok utratí tři a půl miliardy korun. Vyplývá to z odhadu ministerstva financí. Vláda Andreje Babiše (ANO) přitom plánovala skoro dvojnásobek. Nový ministr dopravy Martin Kupka (ODS) se chystá systém změnit.
Vhledem k vývoji pandemie nemoci covid-19 pasažérů ve vlacích i autobusech na začátku roku ubylo. Cestovat v březnu bylo navíc mezi okresy zakázané. V minulém roce státní pokladna za jízdné zaplatila 3,686 miliardy a v roce 2019 to bylo 5,496 miliardy korun.
Nový ministr dopravy chce systém analyzovat a změnit. „Kdyby došlo k příliš velkému snížení slev, až třeba k nule, mohlo by to znamenat další významné výdaje státu, ztrátu z provozování veřejné služby dopravní obslužnosti, které musí platit regionům,“ podotýká Kupka.
Konkrétní podobu změn ministr dopravy zatím nepředstavil. Kupka ale chce, aby byly slevy méně plošné a více cílily na lidi, kteří podporu skutečně potřebují. Úlevy se nyní týkají studentů do šestadvaceti let a seniorů nad pětašedesát let. Za jízdenku platí o pětasedmdesát procent méně.
Opozice slevy obhajuje. Vláda: musíme začít šetřit
Zástupci nové koalice přitom před volbami prosazovali úplné zrušení slev na jízdné. A to například pozměňovacím návrhem při projednávání rozpočtu na rok 2021. Ten ale neprošel. O zrušení mluvili spolustraníci ministra dopravy ještě v létě.
„Ty peníze by měly sloužit k tomu, co potřebujeme, ke stabilizaci veřejných rozpočtů. Dotované jízdné si Česká republika nemůže dovolit,“ prohlašoval v červenci Jan Skopeček (ODS).
Opozice před výraznějším omezením slev pro důchodce a studenty varuje. „Jsme přesvědčeni, že je to velká pomoc pro tyto skupiny obyvatel,“ obhajuje úlevu předseda poslaneckého klubu SPD Radim Fiala.
„Jedním z těch účelů, proč se zaváděly, je ten, aby se zvedl počet cestujících ve veřejné dopravě. Třeba u autobusů se okamžitě po zavedení počet zvýšil o pět procent a další rok znovu o pět procent,“ argumentuje místopředseda poslaneckého klubu ANO Karel Havlíček.