Konec jedné legendy. Pantografová jednotka řady 451/452 dojezdila začátkem sropna na městské lince z Libně do Roztok u Prahy. Foto: Jan Sychra

Legendární pantograf zvaný žabotlam dnes uskutečnil  poslední jízdu v ostrém provozu. Poslední jednotka elektrických vlaků řady 451/452 jezdila na trati z pražské Libně do Roztok u Prahy. Ze Šumperka navíc dnes do pražské Libně přijela z muzea další shodná souprava.

Muzejní pantograf vyjel ze Šumperka ve 13:45 a při cestě do Prahy zastavil v Zábřehu na Moravě, Pardubicích a Kolíně. Do pražské Libně dorazil po zhruba čtyřhodinové cestě před několika minutami. Zde budou mít železniční nadšenci možnost vidět a fotografovat vedle muzejního vlaku ze Šumperka i pantograf, který byl dosud v provozu. V expresu ze Šumperka bude podle Českých drah platit běžný tarif včetně slev a komerčních nabídek.

O den později oba vlaky pojedou společně do Chomutova, kde bude žabotlam po vyřazení z provozu vystaven v depozitáři Národního technického muzea. Pro sobotní cestu nabízí dráhy speciální jízdné.

České dráhy plánují dočasně nahradit vyřazený pantograf například motorovými vlaky RegioNova. O další budoucnosti trati rozhodne nynější tendr na její provoz po roce 2019. Ostatní pantografy byly vyřazeny už před časem a postupně nahrazeny jednotkami CityElefant.

Pantografy, vlaky ze 60. let minulého století, výrazně překročily původně plánovanou životnost. Vyráběny byly ve Vagónce ve Studénce na severní Moravě v letech 1964 až 1968 a znovu v letech 1972 a 1973. Celkem jich bylo vyrobeno 62. Postupně se objevily v provozu po celé zemi, jejich stěžejním místem se stala Praha a její okolí.

SOUVISLOSTI  Za zrušený spoj Metropol dráhy nemohou, iniciativa přišla z Německa a Maďarska. Ústí chce náhradu

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zadejte své jméno zde