Nová elektrická jednotka Sirius, kterou tak firma Leo Express pojmenovala, vznikala sice v Číně, nicméně každý její pátý komponent pochází z České republiky. Dopravce vlak testuje na zkušebním okruhu ve Velimi, kde bude v testech pokračovat i na začátku příštího roku.
Podle vyjádření dopravce, do ostrého provozu zatím bez cestujících na běžné trati v Česku, by souprava mohla vyjet už koncem března 2020. Tyto vlaky pak zasáhnou do provozu nejspíš mezi jarem a létem, kdy rozšíří případné náhrady za odstavené vlaky mezi Prahou a Ostravou.
Leo Express s největším světovým výrobcem CRRC, je autorem a vlastníkem konceptu i designu jednotek. Na projektu nového vlaku se podílela i česká designérská studia a další tuzemští dodavatelé. Český je také zabezpečovací systém vlaku. Díky lehké hliníkové konstrukci a rekuperaci energie dosahuje nižší spotřeby.
Vlak je koncipovaný na rychlost 160 kilometrů v hodině, což je tuzemské maximum. Jednotka bude vícesystémová a takzvaně hybrid-ready – to znamená, že bude schopna jezdit kdekoliv na středoevropské železnici. Vlaky mají mimo jiné nízkopodlažní přístup pro rodiče s kočárkem, cestující na invalidním vozíku či cyklisty s kolem.
Soukromý železniční dopravce Leo Express zahájil provoz v roce 2012. Zakladatelem společnosti je Leoš Novotný.
Leo Express nyní provozuje na svých dálkových tratích pět souprav Stadler Flirt. Kromě vlaků CRRC se vozový park brzy rozroste o další vozy. Dopravce nyní dokončuje úpravy na 15 motorových jednotkách typu LINT, které si pronajal od výrobce Alstom. Nasadí je na tratích na Pardubicku a Zlínsku od letošního prosince. Nyní poptává další nové vlaky pro provoz na Olomoucku či v Praze.
Tím další vlaky myslíte něco jiného než Siriuse