V prosinci vstouupí na koleje druhý soukromý dopravce Leo Express, již dnes je ale jasné, že v České Třebové – velkém železničním uzlu, nebude zastavovat. Leo Express bude jezdit v trati Praha – Ostrava – Bohumín, stejně jako RegioJet Radima Jančury. Argumentem pro projíždění tohoto města je od vedení LE, neztrácet rychlost.
Úvodní fotografie: Leo Express
Rozhodně se z dopravy mezi Prahou a Ostravou stává závod o minuty, tvrdí starosta České Třebové Jaroslav Zedník. Na trati totiž jezdí Pendolino Českých drah, od roku 2011 také RegioJet, od prosince 2012 na trať vstupuje i Leo Express, ten ostatně má v Česku již první soupravu pro testování a najíždění prvních kilometrů. Už dříve se jí totiž vyhnul RegioJet, který staví v sousedním Ústí nad Orlicí. Leo Express mezi Pardubicemi a Olomoucí nebude stavět vůbec. „Pendolino, pokud vím, v České Třebové ani v Ústí také nezastavuje,“ říká mluvčí společnosti Leo Express Petr Kopáček.
Česká Třebová investovala tři sta milionů do moderního nádraží s podzemním parkovištěm. Jako křižovatka železnic má ambici si udržet postavení důležitého dopravního uzlu. Jenže soukromníci teď dobré spojení lidem v České Třebové a okolí kazí. „Jezdí komerčně, nedělají to jako službu. Dají tam čtyři vagony, lidé na Moravě je přes internet obsadí a pak nemají důvod zastavovat. Toto jsou služby k ničemu. Vyzobají si jen to, co jim přinese zisk,“ řekl poslanec a dopravní expert Václav Cempírek z České Třebové.
Starosta se s nezastavováním vlaků ve svém městě smířit nehodlá
Starosta České Třebové Jaroslav Zedník si myslí, že firmy jednají krátkozrace. „Soutěží mezi sebou, kdo bude na minuty dříve z Prahy v Ostravě, dělají vše pro to, aby mohly říct, že mají nejrychlejší spoj v České republice. Ale že mají padesátiprocentní vytíženost, to je kupodivu netrápí,“ řekl.
Černozlaté vlaky Leo Express mají zvládnout cestu z pražského hlavního nádraží do Ostravy-Svinova za 3 hodiny a 6 minut. To je o deset minut déle, než cestu zvládne Pendolino Českých drah, a o osmnáct minut méně, než jezdí RegioJet. Rychlost ale něco stojí. „Zastávky našich vlaků jsme vybírali na základě našich průzkumů a veškerých dostupných poznatků. My přinášíme na české železnice nový koncept – tedy velmi moderní rychlou dopravu – a můžeme proto zastavovat jen v omezeném počtu stanic,“ uvedl mluvčí společnosti Leo Express Petr Kopáček.
„Pořád se mluví o integrované dopravě, tohle by si například ve Švýcarsku nikdo nedovolil,“ zlobí se poslanec Cempírek.
Starosta České Třebové Jaroslav Zedník si je jist, že dříve nebo později dopravci do jeho města zamíří. Tvrdí, že Česká Třebová má schopnost nasát ze svého okolí víc cestujících než samotné Pardubice. „Postupem času dopravci přijdou na to, že tu budou muset zastavit. V rámci koridoru se tu přestupuje na Polsko anebo ve směru na Brno a Vídeň. Mění se to už nyní. České dráhy nám přidají dva rychlíky, na určitém procesu jsme se domluvili i se zástupci RegioJetu. I Leo Express zjistí, že zastavit v České Třebové je výhodné, protože tu hodně lidí nastupuje a přestupuje,“ uvedl Zedník.
Žluté vlaky RegioJetu ale zatím s městem údajně nepočítají. „Zatím nechystáme žádnou změnu, pokud jde o to, kde naše vlaky zastavují. Ústí nad Orlicí je pro nás zajímavá zastávka,“ uvedl mluvčí Student Agency Aleš Ondrůj.
{snippet 101}
- OBRAZEM: Podívejte se na novou soupravu LEO Express
- Od změny jízdních řádů v červnu, upravují dráhy hlavně provoz mezi Prahou a Ostravou
- LEO Express bude končit v Bohumíně, Pendolino je v Ostravě první