Fotografie z roku 1979 připomíná legendární vlak Vindobona, který spojil Berlín s Vídní přes Prahu. O vozbu se tehdy stejným dílem podělilo ČSD a Deutsche Reichsbahn s ¸OBB. Foto: Národní technická knihovna v Praze

Stále silnější volání po dříve slavných názvech vlakových spojů jezdícíh v době socialistického Československa, případně doby porevoluční, donutilo České dráhy k obnovění názvu vlaků Vindobona. Ta sice nese svůj původní název od spojení Berlína s Vídní přes Prahu, a vlak poprvé vyjel v roce 1957, představoval na tehdejší poměry naprostý unikát.

Historie

Poprvé byl spoj zaveden v oběhu 1957 jako rychlá motorová jednotka FDt 50/51 z nádraží Berlin Ostbahnhof přes Drážďany, Prahu a Gmünd do stanice Wien Franz-Josef-Bahnhof. Předchůdcem byly vlaky FDt Berlín – Praha jezdící od prosince 1950 a také rychlíkové spojení kurzovými vozy do Vídně. Vlaky byly využívány převážně západními Berlíňany, diplomaty a Skandinávci pro průjezd NDR.

Proto v Berlíně navazovaly na noční vlaky z Kodaně (Ostsee-Express) a Stockholmu (Saßnitz-Express přes železniční trajekt Warnemünde – Gedser a Saßnitz – Trelleborg). Od roku 1962 měl přípoj na kyvadlové vlaky do a z nádraží Berlin Zoologischer Garten v tehdejším Západním Berlíně.

Vindobona po desítkách let končí, od neděle ji nahradí Railjety Českých drah. Nově zajíždějí i na nové nádraží ve Vídni

V období trasování přes Tábor činila jízdní doba Vindobony v úseku Vídeň – Berlín přes 12 hodin. Později se stala trasa přes Brno rychlejší a po přetrasování nejprve přes Havlíčkův Brod a později přes Pardubice a Českou Třebovou po I. tranzitním železničním koridoru tak byla jízdní doba zkrácena na 9 hodin. Spolu se změnou trasy došlo ke změně kategorie na EuroCity.

Ještě v roce 2013 se na vozbě legendární Vindobony podílela DB, ČD i OBB. Postupně docházelo ale k omezování počtu nasazených vozů, až celý vlak zajišťovalo v celé trase pouze ČD. V prosinci 2014 vyjela Vindobona naposledy. Foto: Magzine.cz

Neméně slavné názvy dnes již zaniklých vlaků ale přežívají dodnes, a řada nadšenců usiluje o jejich návrat do provozu. Za připomenutí stojí vlaky Vyhorlat, Brněnský drak, Laborec, Excelsior, Csárdas nebo Šírava.

Současnost

Před platností nového jízdního řádu pro rok 2015 v prosinci 2014 vyjela Vindobona ve své obvyklé trase naposledy. Ze strany Českých drah došlo k rozlomení vozebního ramena Berlín – Praha – Vídeň v Praze, a to díky plánovanému nasazování jednotek railjet na vlaky Praha – Vídeň.

S novým konceptem pojmenování konkrétních vlaků, začíná dopravce pojmenovávat i významné železniční linky. Nově tak jezdí v pravidelné taktové dopravě vlaky z Prahy do Budapešti pod označením Metropolitan, cestujícím se takto usnadnila orientace při vyhledávání spojů v jízdních řádech i na stanicích.

Nově tak všechny vlaky jedoucí z Prahy do Vídně, ponesou od nového jízdního řádu označení Vindobona. Ačkoliv je původní označení svým původem od Berlína, o opětovné zavedení vlaku přes Prahu mají zájem i Deutsche Bahn. Více v článku: Deutsche Bahn i ÖBB zvažují návrat Vindobony. Na tahu jsou nyní České dráhy, o vlak je stále velký zájem

V Jízdním řádu 2019 bude pojmenováno celkem 609 dálkových vlaků dvaašedesáti různými pojmenováními. Další názvy ponesou některé regionální vlaky, hlavně ty spěšné. Společná pojmenování linek byla volena tak, aby usnadnila cestujícím orientaci v jízdních řádech a trasách vlaků. Jména jsou vybrána podle dominantních prvků souvisejících s trasou vlaků, například podle řek nebo významných míst.

Spoje, které mají například odlišný typ soupravy nebo jinou výchozí a cílovou stanici než většina vlaků linky, se svým pojmenováním odlišují. I nadále zůstávají některé historické nebo komerční názvy vlaků. Takovými příklady jsou třeba názvy vlaků již zmíněného Metropolitanu, Slovenská strela, Hungaria, Porta Bohemica, Budvar nebo Zlínský expres.

Subscribe
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments