SOUDNÍ SPRÁVA | Výrobce nákladních vozů produkoval zakázky na výrobu nových nákladních vozů, dařilo se i na poli oprav a renovací. Ačkoliv firma generovala obrat ve stovkách milionů korun, českobudějovický soud uvalil na celou firmu Legios úpadek. Firma dluží více jak 220 milionů korun Všeobecné úvěrové bance (VÚB). Ta se proto na soud v Českých Budějovicích obrátila jako první.

{snippet 151}

Vagonska Legios je v Evropě velmi známým pojmem. Pro řadu Evropských železničních správ projektuje a vyrábí širokou škálu železničních nákladních vozů. Uspěla i v četných modernizacích a opravárenském portfóliu. Dle sopisu insolvenčního řízení, dluží vagonka mimo VÚB i dalším subjektům. Legios dluží i státu, a to na daních a odvodech za své zaměstnance. Vedení firmy chce na úpadek vyhlásit moratorium.

Českobudějovický soud zahájil insolvenční řízení z lounskou vagónkou Legios. Všeobecné úvěrové bance, které firma dluží více než 220 milionů korun. Všechny další informace jsou navíc vedeny ve veřejně přístupném insolvenčním rejstříku firem. Legios teď chce požádat soud o vyhlášení moratoria, které by firmu s více než tisícovkou zaměstnanců ochránilo před věřiteli a na tři měsíce oddálilo prohlášení úpadku.

S vyhlášením moratoria souhlasí nadpoloviční většina věřitelů. Finanční situace v jedné z několika firem ve skupině Legios nemá žádný vliv ani na výrobu ani na plnění exportních závazků, sdělil dnes Michal Donath, který firmu mediálně zastupuje. V období moratoria je společnost připravena hledat se svými věřiteli řešení tak, aby pokrylo jejich pohledávky a aby směřovalo k rychlému vyřešení situace. Vše ale nasvědčuje jedinému, postupné převedení aktiv na jinou firmu, případně založení firmy nové.

Legios navázal na strojírenskou tradici výroby a opravy železničních vozidel, která v Lounech započala v roce 1879. Název Legios používá firma od roku 2010. Předtím používal tradiční, ale pro cizince obtížně vyslovitelnou zkratku Lostr (Lounské strojírny). Firma začala v roce 1998 vyrábět nákladní vagony, předtím různá drážní vozidla jen opravovala. Má čtyři výrobní závody: v Lounech, Českých Velenicích, Horním Slavkově a Nymburku, zaměstnává přibližně 1300 lidí.

Insolvenční řízení řeší českobudějovický soud, protože letos v březnu přesunula firma své sídlo do Českých Velenic na Jindřichohradecku. Podle insolvenčního návrhu VÚB dluží Legios nejen bance, ale i dalším věřitelům více než 300 milionů korun. Už v červnu zastavila firma splácení svých závazků kvůli druhotné platební neschopnosti, uvádí insolvenční návrh.

Podle generálního ředitele Legiosu Radka Rybáčka jsou finanční problémy důsledkem sporů firmy s českým státem, jehož finanční úřady společnosti dluží na zadržených daních přes 800 milionů korun. „Nedostatek financí v naší firmě je způsoben zejména postupem finančních úřadů, které zadržují firmě Legios dlouhodobě vratky DPH,“ uvedl Rybáček. Firma sama ale státu několi desítek milionů dluží, předně na zdravotním a sociálním pojištění, v prvním případě poplatných ze zákona.

Problémy Legiosu se táhnou od roku 2010, kdy začala firmu vyšetřovat policie kvůli podezření z daňových úniků. Legios měl údajně od společností VH Metal Trade a ÚJI Trade v roce 2009 fiktivně nakoupit komponenty k opravě železničních vagonů za 588 milionů korun, a to s cílem získat nárok na odpočet DPH nejméně 111 milionů korun.

Legios je podle databáze Prodata součástí skupiny Legios Group Plc, která je registrována ve Velké Británii.

{snippet 101}

{snippet 120}

Subscribe
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments