Ministerstvo dopravy ustoupilo od plánu, který mohl fakticky znamenat konec stovek kilometrů málo využívaných železničních tratí. Po dohodě s kraji nakonec předloží do vlády nový materiál, který umožní převést tratě z majetku Správy železniční dopravní cesty bez úplaty.
Původní materiál s takovou možností vůbec nepočítal, a pokud by obce chtěly získat trať, kterou by stát nechtěl dál provozovat, musely by za ni platit. „Podmínkou bude, že obce či kraje jako noví vlastníci budou muset nejméně pět let udržovat dráhu v provozuschopném stavu a neprodávat ji nikomu jinému,“ upřesnil náměstek ministra dopravy Lukáš Hampl. Podle původního plánu měly obce za převod tratí platit cenu podle znaleckého posudku, na což radnice obvykle nemají peníze. K tratím se mohou nadále dostat i soukromníci, ale za peníze.
Stát tratě nabídne nejprve ve veřejné soutěži, když se zájemce nenajde, tak je nabídnou k bezúplatnému převodu. Na nové verzi pravidel pro převod železničních tratí, která navrhlo ministerstvo, se dohodli včera zástupci ministerstva s kraji. Společně s obcemi a řadou železničních organizací kraje původní plán silně kritizovaly, až byl nakonec stažen z jednání vlády. Teď budou ministři projednávat zcela nový materiál.
„Změna podmínek vypadá na první pohled dobře, ale ještě jsem se s ní nestihl detailně seznámit,“ říká Jan Šatava, který řadě obcí radí, jak se k tratím dostat, a jakožto již bývalý dlouholetý šéf jindřichohradeckých úzkokolejek dlouhodobě za lokálky bojuje. Ministerstvo vysvětluje svoji snahu o zbavení se tratí především úsporami. Na řadě tratí už dlouho vlaky nejezdí nebo vyjedou jen občas, přesto musí stát platit jejich údržbu. Teď může ušetřit: peníze na údržbu dostanou jen ty tratě, na které budou obce či kraje objednávat alespoň dva páry vlaků denně. Pokud bude vlaků jezdit méně, nový majitel železnice nedostane na jejich provoz ani korunu.
{snippet 120}