Ministerstvo dopravy bude žádat nápravu nedostatků, které se podle ministra Vladimíra Kremlíka (za ANO) objevují v provozu rychlíků společnosti Arriva. Na Arrivu se chce zaměřit také Drážní úřad, u kterého si stěžovala Správa železniční dopravní cesty. Bulharští strojvedoucí mají probl s komunikací v češtině, v několika případech není možné s nimi řešit technické věci, uvedlo SŽDC. Arriva v tom ale problém údajně nevidí.

V neděli uplynuly dva týdny od malé – pro leckoho ale dost velké – železniční revoluce. České dráhy přišly o několik rychlíkových i regionálních linek, které si rozdělily společnosti Regiojet, Leo Express, Die Länderbahn a především Arriva vlaky. Té připadly čtyři rychlíkové linky a provoz osobních vlaků v části Zlínského a Libereckého kraje. Jenomže na ni také přicházejí stížnosti. Nejde jen o zpoždění nebo i odříkání spojů, ale také o několik mimořádných událostí, včetně technických neschopnosti motorových vozů které Arriva do provozu nasadila.

„Problémy u rychlíkových linek, které jsou nově provozovány společností Arriva, důkladně posuzujeme, a to i ve spolupráci s Drážním úřadem. Budu důrazně požadovat nápravu zjištěných nedostatků, aby byl zajištěn maximální komfort a bezpečí pro cestující,“ uvedl v pátek ministr dopravy Vladimír Kremlík.

Drážní úřad nicméně provedl některé kontroly před svátky i koncem roku, důkladné kontroly ale může Arriva očekávat během ledna, kontroloři se zaměři také na jazykovou vybavenost strojvedoucích z Bulharska, iniciovala je Správa železniční dopravní cesty. Ředitel úřadu Jiří Kolář uvedl, že dopravce zároveň dostal dopis „týkající se problematiky jejich strojvedoucích, ale i obecně zajištění bezpečnosti drážního provozu“, na který očekává odpověď v nejbližších dnech.

Vytýkací dopis odeslal i Zlínský kraj, který pohrozil ukončením smlouvy, podobně se k problematice staví také Liberecký kraj, který má obdobné problémy s Arrivou jako Zlín.Liberecký kraj dal dopravci ultimátum do poloviny ledna, pak hodlá radikálně zasáhnout. Arriva navíc v ponděli obdržela pokutu. Vše spojeno s naprostou nepřipraveností pro provoz dle zadávacích podmínek kraje.

Již první dny po změně jízdního řádu vyšel najevo i nedostatek vozidel. Kromě přislíbených motorových jednotek se někteří cestující dočkali soupravy sestavené z historických lehátkových vozů. Arriva následně přerušila provoz své komerční linky, která nabízela přímé spojení Prahy, Uherského Hradiště, Trenčína a Nitry. Od 17. prosince ji nahrazují autobusy, od 30. prosince nebude jezdit nic. Dopravce počítá s tím, že nebude jezdit v lednu a únoru.

Arriva převzala od ČD nejvíc, přecenila ale své schopnosti

Arriva jezdí od 15. prosince na rychlíkových linkách Praha–Tanvald, Praha – České Budějovice (přes Písek), Praha–Rakovník a Kolín–Šluknov. V Libereckém kraji převzala provoz osobních vlaků z Liberce do Staré Paky a Lomnice nad Popelkou a také na odbočné trati ze Železného Brodu do Tanvaldu. Ve Zlínském kraji jezdí na tratích mezi Vsetínem, Bylnicí a Starým Městem u Uherského Hradiště včetně přilehlých úseků do Luhačovic a Střelné. Již od loňska jezdí také ve středních Čechách na lince z Prahy do Roztok.

Část výkonů ve Zlínském kraji zajišťuje pro Arrivu jako subdodavatel Leo Express, který zároveň nově jezdí na tratích z Ústí nad Orlicí do Červené Vody a z Dolní Lipky do Hanušovic. Drážní úřad ovšem upozornil, že i u něj zaznamenal problémy.

Nové linky získal v polovině prosince také Regiojet, který nově provozuje rychlíky Brno–Bohumín a regionální dopravu na několika tratích v Ústeckém kraji. Ústecké hejtmanství se zároveň dohodlo také s dopravcem Länderbahn, který převzal dvě lokálky. Nově jezdí denně také společnost AŽD na trati z Lovosic do Mostu, kde dříve provozovala sezonní výletní vlaky.

Společnost Arriva vlaky, potažmo její mateřská Arriva Transport Česká republika, patří do skupiny Arriva, která sídlí ve Velké Británii. Od roku 2010 je ale vlastníkem Arrivy německý státem vlastněný gigant Deutsche Bahn. Od něj také česká Arriva získala většinu vozidel, s nimiž dnes jezdí, konkrétně vlaky které by jinak DB odeslalo do šrotu.

Subscribe
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments