Německo a Rakousko „vyváží“ vyřazené vozy do České republiky, České dráhy pak nepotřebný, případně nevhodný vozidlový park pronajímají dále – do Polska. Už nyní jezdí u našich sousedů řada původních lokomotiv i osobních vozů z vnitrostátní dopravy. České dráhy v současné době provozují na 22 svých lokomotiv, které v dlouhodobém nájmu provozuje divize PKP InterCity, která patří pod hlavní skupinu PKP (Polskie Koleje Państwowe).
Než do šrotu, pronájem do Polska
Nepotřebné osobní vozy získal v roce 2015 i státem vlastněný dopravce ZSSK. Dráhy dlouhodobé nájmy nabízejí už řadu let, a jedná se prakticky o nepotřebné řady osobních vozů typů AB a B. Polsko se tak hned po Slovensku, stává hlavním odbytištěm celých serií v tehdejším Československu vyráběných lokomotiv. Ostatně, do Polska zamířilo i několik desítek strojů řady 181 a 182 (Šestikolák), který na tehdy budovaných koridorech už nemohl jezdit.
PKP InterCity nabízí tendr na pronájem už podruhé, ten současně vyhlášený je zatím v přípravné fázi. InterCity požadují hned 40 vozů pro první i druhou třídu, případně kombinované. Všechny vozy musí být v perfektním stavu a mít technické osvědčení. PKP nepožaduje klimatizaci, naopak preferuje vozy s kupé. Je více než jasné, že kontrakt nejspíš získají České dráhy, mají ostatně s PKP velmi dobré vztahy, a dlouhodobě spolupracují i v mezinárodní dopravě osobních i nákladních vlaků, kdy vzájemná reciprocita nasazených vozidel, umožňuje už nyní minimalizovat administrativní a další úkony v přeshraniční logistice.
Současně s pobídkou na nájem osobních vozů pro vlaky kategorie InterCity, potřebuje dopravce pro letní sezónu i pět lokomotiv. Polská železniční síť je napájena stejnosměrnou elektřinou, nedochází tak k problémům jako v České republice, která je rozdělena dvojí trakční napájecí soustavou, proto ČD už v minulosti získalo hned dva kontrakty na nájem lokomotiv řady 162 ze strany PKP.
Naopak České dráhy jsou dlouhodobě kritizovány za zcela zbytečné likvidování někdy i provozních lokomotiv, případně lokomotiv které mají jen malé poruchy. Pod hořáky autogenů tak v minulosti zamířilo nejméně na tři desítky lokomotiv ve velmi dobrém stavu. Dráhy se řídí interním předpisem, kdy není možné již nepotřebnou ale provozní lokomotivu prodat dopravci, který by pro státem vlastněnou firmu mohl být reálnou konkurencí. Opačný přístup mají naopak v Německu, kde Deutsche Bahn nepotřebné lokomotivy nabízí v prodeji a aukcích. Rakousko jde ještě dále. Nepotřebné lokomotivy pro osobní i nákladní dopravu pronajímá.