PRAHA – České dráhy vstupují do letní sezóny 2015 již s 978 klimatizovanými osobními vozy nebo vozy a články elektrických a motorových jednotek. Během uplynulého roku a prvních měsíců letošního roku se počet vozidel s klimatizací rozrostl přibližně o 200 kusů. Další klimatizované vozy vypravují České dráhy na vybrané dálkové i regionální spoje v kooperaci se zahraničními partnery. Nyní mají objednány dodávky nebo modernizace dalších 100 klimatizovaných vozů.
V dálkové dopravě jsou klimatizované vozy zařazeny stále častěji do běžných rychlíků. Například kmenové soupravy vlaků Praha – Plzeň – Cheb a přibližně dvě třetiny kmenových souprav na lince Praha – Tábor – České Budějovice jsou již klimatizované. Jednotlivé klimatizované vozy 1. a 2. třídy, řídicí vozy s oddílem 2. třídy, nebo multifunkční vozy s místy 2. třídy jsou zařazeny do velkého množství rychlíkových spojů, např. Praha – Plzeň – Klatovy – Železná Ruda, Brno – Břeclav – Otrokovice – Přerov – Olomouc, Kolín – Mělník – Litoměřice – Ústí nad Labem či Plzeň – České Budějovice – Jihlava – Brno. Plně klimatizované soupravy jsou obvykle na vlacích EuroCity a InterCity z Prahy do Plzně a Domažlic, do Ústí nad Labem a Děčína, do Olomouce a Ostravy i směrem na Valašsko, z Prahy do Brna a Břeclavi nebo mezi Ostravou, Přerovem a Břeclaví. Plně klimatizované jsou také soupravy SuperCity nebo railjet.
Vzestupný trend klimatizovaných vozů
Více než 400 klimatizovaných vozů elektrických a motorových jednotek slouží v regionální a příměstské dopravě. Jedná se především o jednotky CityElefant v Praze, ve Středočeském a Moravskoslezském kraji, které obsluhují i některé osobní vlaky až do Ústí nad Labem nebo Pardubic, RegioPanter na tratích Ústeckého, Pardubického, Královéhradeckého, Olomouckého, Jihočeského a Jihomoravského kraje, nebo motorové jednotky a vozy RegioShark a RegioSpider, které dnes potkávají cestující na tratích Ústeckého, Pardubického, Karlovarského, Libereckého, Plzeňského, Královéhradeckého a Zlínského kraje a také v Kraji Vysočina.
Zavádění klimatizovaných souprav bude pokračovat i v budoucnosti. České dráhy mají v současnosti závazně objednány vozy a elektrické jednotky o celkovém počtu 97 vozů. Jedná se především o jednotky InterPanter a RegioPanter a modernizaci osobních vozů pro rychlíkovou a expresní dopravu do rychlosti 160 km/h. Jednotky budou nasazeny například na rychlíkové lince R13 Brno – Břeclav – Otrokovice – Přerov – Olomouc. Více klimatizovaných vozů bude v provozu i v dalších vnitrostátních rychlících.
České dráhy uvedly do provozu své první klimatizované vozy v roce 1994. Jednalo se o tři restaurační vozy pro vlaky EuroCity. První klimatizovaný vlak na našem území byl ale spoj InterExpress Progress bývalé východoněmecké železnice DR, a to na konci 80. let. Nejvíce klimatizovaných vozů však přibývá v několika posledních letech. Ročně to bylo kolem 150 nových nebo modernizovaných vozů s klimatizací.
{snippet 101}
- České dráhy nasazují klimatizované vozy mezi Prahou a Českými Budějovicemi
- České dráhy provozují přes 500 klimatizovaných vozů
- RegioPantery chtějí České dráhy i pro dálkové vlaky. Nahradí tak klasické vozy mezi Prahou a Brnem
- RegioJet zavede noční spoje z Prahy do Košic. Dominantní jsou České dráhy s lůžkovými vozy
- Z Rakouska mají České dráhy další padesátku vozů. Rošáda vagonů v rámci republiky pokračuje
- České dráhy odeberou z Rakouska další vagony. Všechny pro mezinárodní dopravu
- „Spirit of Praha“ České dráhy chtějí jednotky RailJet nasadit do provozu od června 2014