Spuštění společného projektu ÖBB a ČD, spočívajícího v nasazením netrakčních jednotek Siemens Viaggio Comfort (známých také pod označením Railjet) na rameni Praha – Wien – Graz, je sice naplánováno až na prosinec roku 2014, již nyní ale probíhají postupně přípravy na jeho bezproblémové uskutečnění.

{loadmodule mod_banners,Banner 468 x 60}

{loadmodule mod_bw_social_share,BW Social Share}

Zatím posledním počinem v tomto směru bylo opatření lokomotivy 1216.229 polepy v barvách Railjetu, které proběhlo v dílnách ÖBB v Linzi. Jedná se přitom o první vícesystémovou lokomotivu řady 1216 v tomto provedení, protože k jednotkám Railjet byly zatím řazeny rakouskými drahami pouze dvoufrekvenční lokomotivy řady 1116. Stejně jako rakouské stroje byla lokomotiva pojmenována po jednom z měst, kde vlaky Railjet jezdí nebo jezdit začnou a to konkrétně „Spirit of Praha“, tedy v překladu „Duch Prahy“. 9. 4. 2013 se již dokončená lokomotiva vrátila do běžného provozu a 10. 4. 2013 odvezla svůj první vlak do Česka – jednalo se o EC 278 „Gustav Klimt“ Graz Hbf. – Praha hl. n.

Tato lokomotiva se 17. 4. 2013 zúčastní se soupravou Railjet prezentační jízdy pro média a hosty z Vídně do Prahy, v Praze pak bude 1216.229 slavnostně pokřtěna. Následovat bude jízda pro veřejnost místo jednotky řady 680 na spoji SC 513 z Prahy do Ostravy a druhý den na spoji SC 506 z Bohumína do Prahy. Účelem předváděcí jízdy je postupné seznamování cestujících s připravovaným provozem od GVD 2014/2015, kdy budou tyto jednotky jezdit v dvouhodinovém taktu mezi rakouským Grazem a Prahou.

V oběhu je počítáno s deseti soupravami, přičemž ČD zajistí 7 jednotek, zbylé tři ÖBB. K českým Railjetům bude najímáno od ÖBB 7 lokomotiv řady 1216.2 v patřičném barevném schématu. První jednotku by měla firma Siemens ČD dodat v dubnu 2014, poslední v listopadu 2014. Do zahájení pravidelného provozu od prosince 2014 budou jednotky sloužit pro zkušební provoz, případně prezentační jízdy. Další prezentační jízdy chce národní dopravce pořádat ve větší intenzitě i v příštím roce. Navíc není stále vyloučeno, že dopravce nasadí nové vlaky již v červnu téhož roku.

ÖBB si u firmy Siemens objednaly celkem 50 vícesystémových lokomotiv řady 1216 ve třech provedeních podle zemí, kam tyto lokomotivy zajíždějí. Typ ES 64 U4‑C byl určen pro provoz v Německu, Rakousku, Česku a na Slovensku a u ÖBB byl označen řadou 1216.2. Krátce po dodání byly pro nevyužití stroje 1216.227 – 231 předělány na typ ES 64 U4‑B a přeznačeny na řadu 1216.1. V roce 2012 pak bylo kvůli zvyšující se poptávce po strojích řady 1216.2 zahájeno zpětné přepracování těchto strojů z typu ES 64 U4‑B na typ ES 64 U4‑C. Po již dřívě předělané 1216.227 byla v září 2012 1216.131 přestavěna na 1216.231, 1216.129 v lednu 2013 na 1216.229, v únoru 2013 pak následovala 1216.128 na 1216.228 a v březnu 2013 1216.130 na 1216.230.

V současné době tak disponují ÖBB 15 lokomotivami řady 1216.2 čísel 210, 226 – 231, 233 – 240. Nyní řada 1216.2 slouží buďto u ČD na EC vlacích do Prahy, případně v nákladní dopravě. Od prosince 2014 bude 7 lokomotiv (pravděpodobně v designové podobě studia Najbrt) nasazeno na české soupravy Railjet, 3 na rakouské Railjety a 5 bude provozováno v nákladní dopravě, případně jako provozní záloha.

Nyní všechny lokomotivy Taurus které ÖBB do Prahy nasazuje, zajíždějí i do Itálie s nákladními vlaky do cílových stanic Trento a Bolzano. ÖBB bude nové lokomotivy Taurus objednávat i v dalším desetiletí, kdy chce svojí zásadní flotilu lokomotivy nahrazovat už jen vícesystémovými stroji. Ačkoliv Rakousko nemá tak velkou železniční síť jako je v Česku nebo v Maďarsku, její lokomotivy zajíždějí i do vzdálenějších destinací v Německu, Beleluxu, a již jmenované Itálie. Nově zajišťuje ÖBB i přímé nákladní vlaky do Polska.

{loadmodule mod_banners,Banner 480 x 300}

Komentujte

avatar
  Subscribe  
Upozornit na