PRAHA – Do kontroverzního a notně opožděného tendru na vypracování studie k vysokorychlostním tratím se řádně přihlásila dvě uskupení. „Třetí nabídka byla doručena po termínu,“ sdělil mluvčí Správy železniční dopravní cesty Marek Illiaš. Podle prvních zjištění chtějí zakázku, která rozhodne o budoucnosti rychlotratí na českém území, získat AFCityplan ve sdružení s Metroprojektem a Sudop Praha se společností Mott MacDonald.
Prvně jmenované konsorcium nabídlo cenu 19,8 milionu korun, druhé je o necelý milion levnější. Věc má ale hned několik háčků. Železničáři museli dát firmám novou lhůtu pro dodání potřebných dokumentů, neboť žádná z firem nesplnila zadávací podmínky. Podle obchodního rejstříku mají navíc společnosti Metroprojekt a Sudop Praha, které stojí v tendru proti sobě, stejného vlastníka. Tím je Sudop International BV se sídlem v Amsterdamu.
Segment s nejvíce penězi proinvestovanými do infrastruktury
Firmy jsou propojeny i personálně skrze člena obou dozorčích rad Jaroslava Vosáhla. Zákon takovou možnost nezakazuje, podle ředitele nevládního Centra pro efektivní dopravu (CEDOP) Petra Šlegra je ale tato skutečnost krajně podezřelá. „Za situace, kdy celá soutěž nese znaky pletichy, hovoří účast pouze dvou sesterských firem snad úplně jasně. A nabídky ve výši 95 a 99 procent odhadované ceny to jen potvrzují,“ uvedl Šlegr. Jeho centrum podalo nedávno k antimonopolnímu úřadu na tendr stížnost.
V organizaci panuje přesvědčení, že zakázka je šitá na míru právě společnosti SUDOP Praha. Antimonopolní úřad se tak případem zabývá, koncem minulého týdne ale odmítl vydat předběžné opatření, kterým by zakázal správě železnic uzavřít s vítězem tendru smlouvu. Správa železnic kritiku odmítá s tím, že podmínky umožňují účast více firmám. „Hrozí, že zpracování klíčového dokumentu pro vládu, který ovlivní dopravní systém České republiky na dalších 150 let, vyjde ze zmanipulované zakázky,“ trvá na svém Šlegr. CEDOP se zahraničním partnerem účast v tendru zvažoval, kvůli údajně diskriminačním podmínkám se nakonec nepřihlásil