Skupina PPF nejbohatšího Čecha Petra Kellnera sdělila, že podepsala smlouvu o koupi 100 procent akcií plzeňské strojírenské společnosti Škoda Transportation. Cenu transakce nesdělila. Podle analytiků touto akvizicí skupina PPF vhodně rozšiřuje své portfolio aktiv. Přechod do rukou PPF také do jisté míry napomůže plzeňské společnosti v nabytí větší transparentnosti a důvěryhodnosti, protože majitel Škody, kyperská společnost CEIL, byl dlouhou dobu obestřen tajemstvím, uvedli analytici.
„Skupina PPF oznamuje, že podepsala smlouvu o koupi 100 procent akcií společnosti Škoda Transportation včetně dalších aktiv souvisejících s činností Škoda Transportation; zejména ochranných známek Škoda a nemovitostí využívaných pro provoz společnosti. Součástí transakce je i závazek skupiny PPF poskytnout společnosti Škoda Transportation provozní úvěr za účelem financování nezbytných potřeb společnosti,“ uvedla mluvčí skupiny Zuzana Migdalová. Transakci musí ještě schválit Úřad pro ochranu hospodářské soutěže.
O tom, že PPF plzeňskou strojírenskou skupinu pravděpodobně koupí, informoval už v pátek server iHNED.cz s odkazem na čtyři dobře informované zdroje. Podle zpravodajského webu zaplatí PPF za stoprocentní podíl přes deset miliard korun.
Ve vlivu PPF Škoda zůstat nemusí, zamířit může do Asie
„Otázkou však je, jak na akvizici nahlíží vedení PPF. Jestli jako na obrátkové zboží, které brzy nabídne například v Číně, anebo jako na strategickou dlouhodobou investici. Obávám se, že je reálnější spíše první varianta. To by pro Škodu znamenalo v následujících letech určitou existenční nejistotu,“ uvedl František Bostl z poradenské společnosti STARTEEPO.
„Pokud by PPF držela podnik jako strategické aktivum, mohla by do budoucna uvažovat o burze jako o možném posílení finanční situace podniku,“ řekl Bostl, který by rád takovou značku na české burze viděl. Jedná se totiž podle něho o tradiční českou značku se silnou pozicí na světovém trhu.
Podle hlavního ekonoma společnosti Cyrrus Lukáše Kovandy se skupina PPF na mezinárodní scéně stále znatelněji orientuje na dynamické asijské trhy. Nejde už zdaleka jen o Čínu a Rusko, ale třeba též o Kazachstán, Indii, Vietnam nebo Filipíny, protože právě tam sílí poptávka po kvalitnější infrastruktuře a kapacitách. Objemově významné investice do zkvalitnění městské hromadné dopravy a železnice, stejně jako významné investice do vlakových, tramvajových nebo trolejbusových kapacit, jsou podle něho přitom v těchto zemích nemyslitelné bez posvěcení z nejvyšších politických míst.
„Skupina PPF tak může prohloubit své vztahy v této oblasti a díky tomu synergicky a účinněji rozvíjet své aktivity v tak rozdílných oblastech, jako je například finančnictví pro drobnou klientelu a právě strojírenství,“ dodal Kovanda.
Skupina Škoda Transportation s více než 5300 zaměstnanci je největší firmou zabývající se dopravním strojírenstvím ve střední a východní Evropě. Vyrábí tramvaje, příměstské elektrické vlaky, lokomotivy, soupravy metra, trolejbusy nebo elektrobusy.
Patří do ní plzeňské firmy Škoda Transportation, Škoda Electric a Movo, ostravská Škoda Vagonka, Pars Nova Šumperk a pražský výrobce výkonové elektroniky Poll. V Maďarsku je to podnik Ganz-Škoda, v Novosibirsku výrobce motorů Sibelektroprivod, v Německu Škoda Transportation Deutschland a předloni ovládla také finského výrobce kolejových vozidel TransTech.
Škodu Transportation podle serveru Hlidacipes.org ovládá prostřednictvím spleti 15 firem devět fyzických osob. Vlastníkem firmy je kyperská společnost CEIL.
Loni skupina vykázala meziroční pokles tržeb o 14 procent na 15,7 miliardy korun, ale téměř trojnásobný nárůst čistého zisku na 1,571 miliardy. Podle serveru iHNED.cz vyplatila Škoda Transportation současným majitelům od roku 2011 na dividendách 19,7 miliardy korun, což je víc, než za tu dobu činil čistý zisk.
Křetínský a investoři z Číny mimo hru
Mezi zájemci o převzetí Škody Transportation byl skoro rok za favorita považován největší výrobce kolejových vozidel na světě, Railway Rolling Stock Corporation (CRRC) z Číny. Svůj zájem koupit plzeňskou firmu před rokem potvrdil v prohlášení pro hongkongskou burzu. Poté do hry vstoupil konkurenční německý Siemens.
Na začátku listopadu pak česká média také s odvoláním na nejmenované zdroje přišla s informací, že Škodu Transportation koupí Energetický a průmyslový holding (EPH) miliardáře Daniela Křetínského.