Autobusy, tramvaje, příměstské vlaky i soupravy metra zapojené do Pražské integrované dopravy (PID) by měly mít v budoucnu jednotný šedočervený design, a to jak na území Prahy, tak Středočeského kraje. Návrh grafického studia superlative.works, který uspěl v loňské soutěži, v pondělí schválili pražští radní.
Prozatím by se měl design otestovat na některých vozech dopravního podniku, po schválení kompletního designového manuálu by se vozy neměly přebarvit plošně, ale jen nově pořizovaná vozidla nebo při opravách či výměně polepů.
Vedení města plán zdůvodňuje zejména tím, že se systém PID postupně rozšiřuje do Středočeského kraje a spolu s tím je vhodná doba na sjednocení podoby vozů v celém systému, aby bylo jasné na první pohled, že v daném dopravním prostředku platí jízdenka PID.
Podle důvodové zprávy se má nový systém týkat „autobusů, vybraných typů tramvají, výhledově i vlaků (po schválení i Středočeským krajem) a dalších dopravních prostředků v rámci systému PID“. Týkat se naopak nemá tramvají T3 a jejich modernizovaných typů. Na základě pondělního rozhodnutí zpracuje vítězné studio superlative.works kompletní grafický manuál, který poté znovu schválí orgány města a výhledově i kraje.
Podle náměstka primátora Adama Scheinherra (Praha Sobě) plán neznamená žádné náklady navíc. „U stávajících dopravních prostředků bude lak nahrazován při velkých rekonstrukcích a hlavně při doplňování vozového parku – nákupu nových dopravních prostředků, kde by stejně k polepům a lakováním docházelo. Projekt tak nepřinese náklady navíc. Naopak, díky ekonomičtější variantě menšího počtu barev, které jsou odolnější vůči běžnému provoznímu znečištění, věříme, že přinese úspory. Náklady na soutěž a vytvoření grafického manuálu byly 1 940 000 korun, další realizace nebude stát nic navíc,“ uvedl.
Schválený návrh podle Scheinherra nyní bude projednán s vedením Středočeského kraje, které mělo i zástupce v hodnotící komisi designové soutěže. Ředitel Ropidu Petr Tomčík dodal, že designéři vypracují kompletní manuál pro desítky typů vozidel do konce roku, který bude v lednu znovu schvalovat pražská rada. DPP zároveň bude zkoušet nové barvy na prototypu autobusu. Poté budou umístěny až na nově zakoupených vozech nejdříve příští rok, dodal Scheinherr.
Postup při výběru byl prý netransparentní
Na nový vzhled vozů i loga a další vizuální prvky vypsal Ropid, který se stará o pražskou MHD, podle schváleného dokumentu ve spolupráci s agenturou Czechdesign loni na podzim designovou soutěž. Porota z pěti účastníků vybrala vítězný návrh. Soutěž byla neveřejná, Ropid oslovil uchazeče a následně z těch, kteří měli zájem, vybral pět účastníků.
Postup vedení města při výběru kritizovala například opoziční ODS, podle předsedkyně klubu občanských demokratů Alexandry Udženiji byl netransparentní. Podle vedení města je to v podobných případech běžný postup, což potvrdil i antimonopolní úřad, který neshledal důvod zakázku prošetřit.
Plán kritizují také koaliční Spojené síly pro Prahu (TOP 09 a STAN). „V době koronavirové krize mají být finanční prostředky využity smysluplněji ve prospěch obyvatel Prahy. Doba není tomuto nakloněna a tyto návrhy působí nevhodně, obzvláště ve chvíli, kdy naši koaliční partneři vedou také debatu o zdražování MHD a parkování v hlavním městě,“ uvedl předseda klubu Spojených sil Jiří Pospíšil.
Za zbytný označil projekt i šéf klubu opozičního ANO Patrik Nacher. „Na jedné straně se má zdražovat MHD a současně se bude zrovna nyní řešit vizuální podoba vozů. Symbolikou také je, že ani na tomto rozhodnutí nepanovala v koalici shoda a klasicky jej nepodpořil jeden z koaličních subjektů,“ uvedl.
Proti plánu veřejně vystoupil architekt Patrik Kotas, který vytvořil design řady typů tramvají a souprav metra a který vedení města hrozí právním sporem kvůli ochraně duševního vlastnictví. V pondělí schválený materiál obsahuje právní stanovisko dopravního podniku, podle kterého by mohl Kotasův nárok představovat problém a podnik doporučuje otázku konzultovat s odborníkem na tuto problematiku. Scheinherr řekl, že to není nutné řešit, protože žádná vozidla, která na kterých Kotas pracoval, se přemalovávat nebudou.
Systém Pražské integrované dopravy zahrnuje kromě pražské MHD také vlakovou a autobusovou dopravu ve velké části Středočeského kraje, která se postupně rozšiřuje. Loni se například dostala na Nymbursko, Příbramsko, Poděbradsko a Kolínsko, systém funguje také na Berounsku, Kladensku či Mělnicku. Letos se má připojit například Dobrovicko, Voticko, Kokořínsko, Městeckokrálovsko nebo další části Rakovnicka a Kolínska.