Po nedávném představení společného projektu s vlaky Viaggio Comfort ČD a ÖBB Railjet, dopravce počátkem tohoto týdne prezentoval lokomotivu Taurus v barvách národního dopravce. Po lokomotivě „Spirit of Praha“ dostala další lokomotiva jméno „Spirit of Brno“ ve volném překladu „Duch Prahy a Brna“. I nadále platí nepoužitelnost lokomotiv 380 z Plzně. České dráhy si několik lokomotiv musí pronajímat právě z Rakouska.
Díky vzájemné reciprocitě ohledně nasazování vlaků obou dopravců v sousední zemi, jsou pronájmy několika lokomotiv do Česka výhodné, ačkoliv dopravce cenu pronájmu neuvádí. Podobně takto spolupracuje národní dopravce i s ZSSK (Slovensko). Původně se počítalo s využitím vlastních lokomotiv řady 380 výrobce Škody Transportation. Jednotky Viaggio Comfort zase vyrábí firma Siemens. Pro spárování lokomotiv z Plzně, je nutné zpřístupnit část softwarového vybavení lokomotiv Taurus. Škoda Transportation by takové úpravy u svých lokomotiv mohla dle svých slov realizovat do několika dnů.
{snippet 106}
Siemens a Škoda jsou rivalové na poli produkce drážních vozidel. Navíc Škoda začala více pronikat na trh v Německu, nově začne dodávat i vlaky pro soukromého dopravce v Bavorsku. Siemens tak spárování lokomotivy 380 z Plzně s jednotkami Viaggio Comfort Railjet nejspíš nebude ochotna ani v budoucnu povolit. Rukojmí se v tomto sporu stávají spíše České dráhy. Ačkoliv má lokomotiva Škody zpoždění více jak čtyři roky, získala již veškerá povolení a certifikace pro provoz v Rakousku, Německu, Slovensku a Polsku.
Asynchronní lokomotivy Taurus se již v současné době nevyrábí. Nástupnickou lokomotivou má být Vectron stejného výrobce. Taurusům je již více jak 14 let. Poslední kusy od firmy Siemens odebere nákladní dopravce AWT. Taurusy do Česka zajíždějí už více jak pět let, z Rakouska přes Břeclav do Brna a Prahy, ale také z Lince a Summerau do Českých Budějovic. Přes Česko jezdí ale i řada nákladních dopravců se stejným typem lokomotiv. Nově tak jezdí i nákladní vlaky z Rakouska do Polska přes Česko v čele s lokomotivou Taurus.
České dráhy mají již několik týdnů ve svém vlastnictví kompletní flotilu dvacítky lokomotiv 380 / 109E od Škody Transportation. Dopravce začal od září nasazovat tyto lokomotivy i dále, než jen do Žiliny. Nově tak začne třistaosmdesátka zajíždět se svými vlaky i do Košic. V současné době jsou lokomotivy této řady nasazovány na vlacích z Prahy do Děčína a Ostrav s Brnem.{qrcodegenerator}http://magazin.magzine.cz/index.php/magaziny/railjet/1739-rakouske-lokomotivy-v-barvach-ceskych-drah-dopravce-si-je-bude-pronajimat{/qrcodegenerator}
Do České republiky zajíždějí ještě na omezeném počtu mezinárodních vlaků i lokomotivy ZSSK řady 350. Jelikož tento typ lokomotiv táhne vlaky z výchozí (Budapešť) do cílové stanice v Praze, není stále vyloučeno ani nasazení nových lokomotiv 380 i na tyto vlaky. Nové vedení drah nicméně zařízlo nákup druhé série jednotek Railjet pro České dráhy, nasazování lokomotiv 380 na vlaky mířící přes Bratislavu bude spíše sporadické.
{snippet 101}
- Lokomotiva Českých drah 380/109E získala v Německu potřebnou certifikaci. Čekala na ní pět let
- Vectron ve schvalovacím procesu předbíhá Škodu 380
- ANALÝZA: Jak šel čas se Škodou 380 u Českých drah
- Vectron zamíří na vlaky mezi Rakouskem a Německem. Adekvátní konkurent může být i lokomotiva z Plzně
- Zpoždění čtyři roky. Škoda Plzeň předala národnímu dopravci oficiálně lokomotivy 109E
- Lokomotiva 109E byla pokřtěna po slavném sportovci Emilu Zátopkovi
- České lokomotivy z Plzně zakoupí Bavorská BEG. Budou tahat regionální vlaky
- AWT Zdeňka Bakaly zakoupila tři nové Taurusy od firmy Siemens
- ÖBB bude do Česka nasazovat vícesystémové lokomotivy Taurus. Obdrží i barvy Českých drah
{snippet 120}