Na tento vůz jsem se chystal již delší dobu, vyhledal jsem jej na internetu v jednom e-shopu a objednal. Na prozkoumání detailů resp. chyb kterých tento vůz má – a překvapení které následovalo po rozbalení balíku od pošty, byl pocit nepopsatelný.
Při objednávání jsem si nic o tomto voze nezjistil a nenahlédl jsem ani do výkresové dokumentace, neb jsem spoléhal na věrnost provedení od f. Classic Model. Fotografie produktu v jejich shopu je také pofidérní a spíše zaměřena na co nejmenší možnost prozkoumat okem tento výrobek respektive jejich minifotografii. Zda na to prodávající firma spoléhá a nebo razí tézi „někdo se chytne a koupí jej“ mi moc důvěry pro další možný odběr jejich shopu nepřidává. Obchod zde jmenovat nebudu, problémy s pomlouváním výrobku aj. výtek si na různých diskuzních serverech a sekcích užijeme dost a náš magazín není k tomuto ani určen.
Další zkušenost s objednáním. Zabukoval jsem si u firmy prodávající tento vůz, celkem dva kusy – loga Kutná Hora a logo Praha. Dorazila jen Kutná Hora a Praha již nikoliv ač objednávka jasně zněla primárně k vozu Praha pokud by Kutná Hora nebyla! Nejen, že dodavatel nic k tomu nenapsal nebo neinformoval, ale nenašel jsem žádný kus papíru ani v balíku. Psát se mi znova nechtělo a také nejsem člověk věčně stěžující si na každou hovadinu, jen to trochu zamrzelo. Firmy se stále mají čemu učit a vztah zákazník / firma je u některých firem brán dosti lehce než vážně.
Ale zpět k recenzi a ke skutečné předloze která vlastně předlohou ani být nemůže. V roce 2005 vypsalo vedení ČD soutěž na 12 ks těchto vozů, které z úst jejich mluvčí, vysoce zvýší kulturu a úroveň cestování v síti ČD. Zda se tímto činem skutečně stalo, nechme na jiných. Vozy realizoval Siemens Maribor, výrobou v roce 2006 a to v číselném rozsahu 61 54 72-91 001 až 012. Modelový vůz Kutná Hora nese číslo 007. Zda f. Classic Model dodržela i tato čísla jaká jsou i u skutečných vozů, již nezjistím. Vůz u ČD s logem Holašovice nese číslo 002 a vůz 006 nese logo Český Krumlov. A nebo vozy mají všechna čísla stejná, tedy 007 a dále nemá smysl toto rozebírat. Pokud tomu je jinak, napište to dolu pod článek do komentářů, děkuji.
Pohled na vůz WLABmz 61 54 72-91 006-1 v Praze na ONJ, foto Kubze 19.4.2007
Pohled na vůz WLABmz 61 54 72-91 003-8 v Mnichově, foto Kubze 16.12.2006
Podobné vozy a to WLABmee jezdí s více logy jako Karlštejn, Křivoklát, Brno nebo katedrála Sv. Víta v Praze které jsou o něco starší a jen modernizované z vozů Bmee které realizovalo MOVO Plzeň. Zde je číselný rozsah 001 až 009. Jedná se ale o RICové vozy, kdežto u vozů WLABmz tomu tak není. Všechny vozy jsou dislokované v DKV Praha resp. ONJ Praha – odstavné nádraží jih (Praha 4) kde má i sídlo firma JLV – jídelní a lůžkové vozy Praha, ta je mj. i personálně obsazuje a vypravuje do turnusů – oběhů.
Kutná Hora nese RIC označení a další nezbytné informace v precizním potisku
Model vespod nese znak MADE IN AUSTRIA pozor! zde jde o model firmy Roco a tedy jen předělávku rádobi do skutečného WLABmz. Ostatně, to na krabičce modelu je i napsáno. Jedná se z mého pohledu ale čistě jen o paskvil na kterém firma Classic Model nemá sebemenší zásluhu – nabouchala to jen potiskem a vyrobila krabici. Ovšem potisku se nedá nic vytknout, je čistý, precizní a asi i dokonale provedený s přikloněním ke skutečnosti. Žádné ušmudlance nebo křivé zarovnávání. Zda jde o tamponový nebo klasický potisk to nevíme. Ale přikláněl bych se k tomu tamponovému!
Detail loga Kutná Hora – odpovídá zcela přesně tomu na skutečném vozu
Barva je také přesná, upatlaniny nebo přesahy do částí kde být barva nemá – nenajdete nic. Pokud to dělá Roco pro C.M zakázkově a nebo se vše realizuje v Praze, to by mě také zajímalo. Jenže možnost první asi zapomeňte, vozy se takto přepracovávají v Praze. To již ale mohla firma C.M. jít ruku v ruce s realizací tohoto modelu tak, jako je tomu u skutečného vozu kde počet chyb, nedostatků a nebo „vymyšlených detailů – přesahuje počet okenic která jsou nyní již na našem modelu Steam Club Teamu.
Podvozek je precizní a otáčení dvojkolí je přesné bez vůle. Zde nejsou zatím osazeny teleskopicke tyče a na modelu také na fotografii neviditelné části místa, která jsou určeny pro instalaci kabelu el. energie
No a teď k chybám kterých u modelu je více a podrobně se na ně zaměříme. U skutečného vozu je počet oken levá/pravá strana 13+6 oken. U modelu je to 9+9 což jaksi Classic Model neřešil. Vzal čistě jen vůz od Roco ve verzi např. A, B, AB v IC a udělal si to posvém. Po nakouknutí do interiéru vozu vidíte kupátka (kupé) v 1.class které jinak pořídíte u Roco zcela běžně. Dveře z kupé do standartní chodbičky, ve skutečném provedení je vagon na jedné straně jen průchozí a není osazen dveřmi pro výstup ven ale jen oboustrannými dveřmi na straně jedné – čímž se vůz stává trochu univerzální. U modelu již tak tomu bohužel není.
Jak vidíte na fotografii nahoře, C.M. zamaloval okenici jen typovou barvou vozu a dveře nechal osazeny, přitom odstranění dveří by nebyl zase tak velký problém. To zrealizovat lze (s okenicemi to bude asi horší) kdyby byla odstraněna alespoň stupačka pod dveřmi – není! Zůstala na svém místě, tak jak na druhé straně, to má logiku, neb se jedná o vůz IC Roco. Tak tedy dveře tak moc bolet modeláře nemusí, jako ovšem počet okenic, to je spekulativní. Kolik by asi model byl cenově hodnocen, pokud by firma Classic Model se přiklonila k přesné kopii skutečného vozu.
Pro představu: z Rakouska/Roco, přijde vůz ve verzi IC tedy 9+9 okenic (v jakém LAKu to nevíme) tak třeba bez laku a potisku a tedy jen jako muster. Bočnice kompletně přepracovat a zalepit a oděrky se štěrbinkama zakytovat modelářským kitem. Odstranit oboje osazené dveře na jednom konci vozu a zcela stejný postup u okenic. Kde na straně jedné 13 okenic a na straně druhé pouze 6 okenic. Základní barva, potisk, krabička, práce a promo = cena odhadem kolem 2.000,- . Mezi modeláři ale existuje mnoho těch, kteří jsou ochotni věrnou kopii zaplatit a mít jej doma na layoutu v provozu. Škoda, že realizující firma se nepřiklonila ještě k jedné verzi, řekněme té LIMITED krom této jakoby PLAYTIME. Já bych ty peníze za to dal.
Stejný zážitek z pohledu na druhou stranu – modré dveře na oko jako NEEXISTUJÍ ale oni EXISTUJÍ. Koukněte na ikonku vlevo a na potisk blesku vysokého napětí – na modelu se jedná o necelé 2mm. !!! Zde i detail sedáku v 1.class. Okno jako koupelny ale zde pouze WC – je neprůhledné, tedy stejné, jako u skutečných IC Roco vozů
Celkový pohled na logo u modelu v souhvězdí VELKÉHO vozu prezentovaného na i na vozech WLAB v síti ČD
Na serveru k-report jsem psal o plánu v realizaci okenic z 9+9 na 13+6 tak jako u ČD vozu. To posléze zamítám jakou totální deformaci a ztrátu hodnoty vozu, neboť takový záměr nemusí být 100% a výsledek tedy optimální. Zabarvená okna u jakobi neexistujících dveří pod kterýma nacházejíce se i stupačky ve stříbrné barvě, a které ostře kontrastují s dveřmi – lze ještě nějak vyřešit ale o větším zásahu a předělání nelze uvažovat. Z menších úprav bych se zas tolik nestrachoval a možná v příštím roce se k tomu přikloním. Každopádně za velké mínus by se dalo považovat absenci plánku pro jednotlivé umístění doplňků, no jasně, u vozů Roco občas v balení bývá ale zde se jedná sice také o výrobek Roco ale firma vydávající její produkt, nebude asi přibalovat i letáček na umístění komponent. Teleskopické tyče u podvozků a kabel el. napájení vozu – jsem ještě našel, s ostatním to bude horší! Asi někdo zašetřil s papírem.
Na serveru k-report jsem psal o plánu v realizaci okenic z 9+9 na 13+6 tak jako u ČD vozu. To posléze zamítám jakou totální deformaci a ztrátu hodnoty vozu, neboť takový záměr nemusí být 100% a výsledek tedy optimální. Zabarvená okna u jakobi neexistujících dveří pod kterýma nacházejíce se i stupačky ve stříbrné barvě, a které ostře kontrastují s dveřmi – lze ještě nějak vyřešit ale o větším zásahu a předělání nelze uvažovat. Z menších úprav bych se zas tolik nestrachoval a možná v příštím roce se k tomu přikloním. Každopádně za velké mínus by se dalo považovat absenci plánku pro jednotlivé umístění doplňků, no jasně, u vozů Roco občas v balení bývá ale zde se jedná sice také o výrobek Roco ale firma vydávající její produkt, nebude asi přibalovat i letáček na umístění komponent. Teleskopické tyče u podvozků a kabel el. napájení vozu – jsem ještě našel, s ostatním to bude horší! Asi někdo zašetřil s papírem.
Střecha s profilem prolisu po celé délce vozu krom konců vozu nad místem přechodové chodbičky
Detail přechodových dveří a límce, vyplnění tabulky o provedení data laku zde bylo zapomenuto. Model není v současné době osazen ani jediným doplňkem hadic a zásuvek které jsou přibaleny. Poziční zpětna světla lze osadit LED pro plnohodnotné využití. Čisté provedení okeních tabulek jakožto i jejich rámů je precizní
Detail loga památky – katedrály Svaté Barbory z Kutné Hory – popisek níže: České dědictví UNESCO, i toto je zde precizně vyznačeno
Detail potisku u jedněch ze dvou vstupních bočních dveří, neschází ani indikace obsahu zásobníku vody a tlačítko otevírání dveří. I zde potisk zcela souhlasí s vozem ČD. Zbývá už jen doplnit směrovou tabulku
Spodní část vozu si zaslouží nějakou patinu, určitě podvozek (masky) podvozků každopádně. Spřáhlo je stejného typu a provedení jako u vagonů firmy Kleinmodellbahn – zda je to zajímavost a nebo náhoda, těžko říci, přesto je veřejným tajemstvím, že firma Klein a Roco, vedou mezi sebou tichou obchodně_strategickou válku jak v sortimentech těchto firem, tak i na polích propagace a to jak v Rakousku tak převážně i v Německu, které je zásadním odbytištěm firmy Roco jak je ostatně i patrno v jejím sortimentu a sortimentu firmy Klein.
Celkové vnímání modelu samotného hodnotím kladně. Tak tedy imaginární index+ je hodnocením u mě osobně pozitivní. I skutečné vozy společnosti ČD nedělají jistě ostudu u cizích železničních správ a lze jen již spekulovat, čím nás Classic Model překvapí příště.