Zatím, co první již je nasazený v provozu, jedná se o motorové vozy firmy Stadler vyráběné v Berlíně. Další se na své premiéry právě chystá. Jde o zcela novou jednotku osobního vlaku Regio Shark vyráběné v Polsku firmou PESA. O tom vás TECH | MAGAZIN již informoval v článku: Polské motorové vozy PESA pro ČD od září s cestujícími.
Přezdívku „Shark“ čili žralok, dostal motorový vůz hlavně díky svému vzezření předního řídícího vozu, nápadnému hlavě žraloka.
Fotografie | Václav Horák, trainweb.cz
Žralok, Sysel a Panter u Českých drah
Žralok bude nasazen na regionální tratě hlavně v západních a severních čechách, ale také na zlínsku kde nahradí již zcela dosluhující motorové vozy řady 810. V Děčíně bude jezdit převážně do Rumburka, případně po pravém břehu Labe do Ústí nad Labem, a z Ústí nad Labem do Bíliny. Další novinkou v provozu drah je již zavedená jednotka zcela rekonstruovaných vozů Bdmee, ze které vzešel přezdívkou „Sysel“, jedná se o osobní vlak s řídícím vozem, kdy u nás zcela prvně došlo z kavedení systému lokomotiva+řídící vůz, které můžeme vídat hlavně v sousedním Německu a v Rakousku. Lokomotiva totiž ve své cílové stanici nemusí soupravu objíždět, v případě obsluhy vlaku z řdícího stanoviště, je lokomotiva ovládána datovým kabelem který vede skrze celou soupravu.
Jednotka „Sysel“ s lokomotivou na opačném konci řady 163
Tyto soupravy jsou již v provozu a nasazovány na vlaky kolem Pardubic a České Třebové. Můžeme je vídat také na spojích z Lysé nad Labem do Ústí nad Labem, a dále do Mostu a Chomutova, resp. Děčína. Jednotka je koncipována jako závislá na hnacím vozidle, tento druh spřaženého vlaku je plánován i na nově objednané jednotky RailJet od firmy Siemens. Jenže komplikace ve schvalovacích procesech okolních států, se všechny potřebné úkony do roku 2014 nejspíš nestihnou, a dráhy budou muset najmout lokomotivy Taurus ÖBB. Více v článku: Škoda 380 nemá stále potřebná povolení, ČD je chtějí pro jednotky RailJet.
Elektrické jednotky Regio Panter jsou také určeny pro Jihočeský, Ústecký a Olomoucký kraj, kde hlavně v Olomouci nahradí již dosluhující jednotky řady 480, jezdící hlavně v lokalitách kolem Brna a Břeclavi. Panter je navíc velice vhodné vozidlo pro provoz na krátkých elektrifikovaných tratích, jistě by se mohl nasadit na tratě z Nymburka do Poříčan, případně z nedávno elektrifikované tratě z Lysé nad Labem do Milovic, kde dnes hlavně o víkendech jezdí stále motorový vůz řady 810, kam také jinak ve všedních dnech zajíždí z Prahy přímé vozy City Elefant s linkou S20. Dále se nejspíš budou objevovat na vlacích z Pardubic přes Hradec Králové do Jaroměře, a po elektrifikaci trati Teplice–Litvínov také na nové lince Ústí nad Labem – Litvínov. A v již zmíněných jižních čechách, pak na spojích ze Strakonic přes České Budějovice do Českých Velenic.
Regio Panter: jeho již předem určené lokality působnosti:
- tříčlánková jednosystémová verze: 3 (všechny pro Olomoucký kraj)
- tříčlánková dvousystémová verze: 12 (7 pro Ústecký a 5 pro Pardubický a Královéhradecký kraj)
- dvoučlánková dvousystémová verze: 4 (všechny pro Jihočeský kraj)
Vlaky zajistí spojení na vytížených trasách s velkým počtem zastávek. Prvních pět souprav bude dodáno v roce 2012, další postupně až do počátku roku 2014. „Plníme svůj slib a pokračujeme v modernizaci vozidlového parku na regionálních tratích. Cestující v pěti krajích ČR budou mít k dispozici moderní klimatizované jednotky, které díky svým technickým parametrům včetně vysokého výkonu a zrychlení umožní zkrácení jízdní doby,“ uvedl šéf drah Žaluda. Dvousystémové řešení navíc podle něj dovolí provoz na obou hlavních trakčních soustavách, kterými jsou české tratě vybaveny, což „přispívá k flexibilnímu využití těchto nových vlaků“.
Cestování vlakem Regio Panter bude podle výrobce „velmi pohodlné“. Vlak je z 65 procent nízkopodlažní. Vozíčkáři v něm mají nástupní plošinu, nevidomí speciální zařízení pro usnadnění orientace při nástupu. V 1. třídě zvyšují komfort polohovatelná sedadla se zvětšeným prostorem a elektrické zásuvky, interiér 2. třídy je otevřený a snadno průchozí. Celý vlak je klimatizovaný, nabízí WiFi, akustický a vizuální informační systém; matkám s dětmi sklápěcí přebalovací pult na toaletách.
{snippet 100}
- České dráhy odeberou sedm jednotek RailJet
- Deutsche Bahn žádají České dráhy, zda mohou jezdit do Hamburku i v roce 2014
- Nové Regionovy zamíří z Kolína do Ledečka a z Kutné Hory do Zruče nad Sázavou
- Škoda 380 nemá stále potřebná povolení, ČD je chtějí pro jednotky RailJet
- Dráhy budou vybírat provozovatele jídelních vozů
- Pendolino po trpaslících končí, nově bude dle našich řek