Soukromý dopravce RegioJet vyrazí už brzy poprvé na státem objednávanou a dotovanou trať Brno-Ostrava-Bohumín. Vlaky složí z jednoho vozu první třídy a čtyř vozů druhé třídy. Linka R8, která zahájí provoz 15. prosince, nabídne celkem 34 spojů s odjezdy po hodinách a poprvé v nich nebude nutná místenka, uvedl tento týden mluvčí RegioJetu Aleš Ondrůj. V servisu na trase ale stále nemá jasno.
Spoje budou provozovány stejně jako doposud pod Českými drahami v kategorii rychlík – označené v jízdních řádech písmenem R a číslicí osmistovkové řady.
„Zastavovat budou ve stanicích Brno – Královo Pole, Brno hlavní nádraží, Vyškov na Moravě, Nezamyslice (zde zastaví jen dva páry vlaků po dohodě s Olomouckým krajem s přípojnými vlaky ve směru Prostějov hl. n.), Kojetín, Přerov, Hranice na Moravě, Suchdol nad Odrou, Studénka, Ostrava-Svinov, Ostrava hlavní nádraží a Bohumín,“ upřesňuje soukromý dopravce.
Vagony budou mít velkoprostorové i oddílové uspořádání v kupé pro šest cestujících. „V soupravě budou také řazeny vozy, které RegioJet pořídil od německých drah (DB) a které aktuálně procházejí přestavbou interiérů.
Cestujícím nabídnou ve druhé třídě osm šestimístných kupé s novými sedačkami od výrobce Borcad, jedno kupé a toaletu speciálně určené pro využití cestujícími na invalidním vozíku a dále kuchyňku pro přípravu občerstvení,“ doplňuje RegioJet s tím, že složení souprav se bude v budoucnu ještě měnit.
Vozy budou vybaveny sklápěcí plošinou pro nástup vozíčkářů. K dispozici bude prostor pro přepravu dětských kočárků, 13 jízdních kol, kupé pro matky s dětmi, bezplatné připojení k internetu a zástrčky s 230 V. Přepravovat bude možno i psy.
Bez místenek i traťové jízdné
Provoz na regionální lince R8 se bude oproti provozu stávajících komerčních spojů lišit. „Jak uspořádáním vozových tříd, tak typy jízdních dokladů, které si cestující budou moci zakoupit. Ty bude možné poprvé zakoupit také bez místenky a v časových variantách pro opakovanou dojížďku do zaměstnání (traťové jízdenky),“ uvádí RegioJet.
Ve vlacích budou uznávány jízdenky všech integrovaných dopravních systémů, jejichž kraji – tedy Jihomoravským, Olomouckým a Moravskoslezským – vlaky linky R8 projíždějí.
Ve všech stanicích na lince R8 – s výjimkou stanic Brno-Královo Pole a Nezamyslice – budou prodejní místa. Celkem dopravce během následujících týdnů otevře šest nových prodejních míst ve stanicích Vyškov, Kojetín, Přerov, Suchdol nad Odrou, Studénka, Bohumín.
RegioJet předpokládá, že jízdenky pro linku R8 začne prodávat po 15. listopadu. V té době by měl zveřejnit i podrobnosti k servisu, ve kterém stále nemá jasno.
S kávou nebo bez ní?
Majitel RegioJetu Radim Jančura v rozhovoru pro Aktuálně.cz letos na jaře slíbil, že se kvalita cestování zvýší, kvůli častému zastavování však bylo ve hře „osekání“ palubního servisu.
Společnost tehdy uvedla, že nebude na lince nabízet třídu standard. Cestující by si tak vybírali mezi tarify business (1. třída), relax (2. třída) nebo low cost (také druhá třída). RegioJet nabízí ve svém tarifu relax občerstvení, jako třeba kávu, v ceně jízdenky. Cestující ve třídě low cost si občerstvení zakoupit nemohou.
„Trochu jsem válčil s managementem, který byl skeptický k tak rozsáhlému servisu, jaký máme na komerčních spojích. Je pravda, že se jedná o rychlíky, které zastavují každých dvacet minut, a musíme tak počítat s velkým množstvím cestujících na krátké úseky. Nakonec jsem ale servis prosadil,“ potvrdil tehdy pro Aktuálně.cz Jančura.
Koncem září RegioJet ovšem na svém webu k lince R8 zveřejnil, že na trase bude v první třídě možnost občerstvení zdarma, ale pouze v případě, že cestující pojede déle než hodinu. Ve druhé třídě pak bude možné si občerstvení zakoupit. Mluvčí Ondrůj ovšem tehdy na dotaz upozornil, že se jedná pouze o testovací verzi chystaných internetových stránek a rozhodnutí o službách ještě oficiálně nepadlo. Zmíněné informace byly následně z webu odstraněny. Rozsah služeb na lince chce firma upřesnit až v listopadu.
No to je sice hezké, že budou mít RegionJet nové vlakové soupravy, ale budou tam aspoň 2 místě pro handicapované na vozíku? Asi sotva, p. Jančura s postiženými nepočítá. Nejsou ekonomicky výhodní.
Toto bude Radko otázka na samotného dopravce, případně přehledy o řazení souprav, které dopravce nabízí na svých internetových stránkách.
Honza