BRNO – S velkou nadsázkou by se dalo říci že příběh o vyloučené přepravě vozíčkářů nemá konce, ba naopak, má další pokračování. Pozorný čtenář musí již zaznamenat, že tragikomické divadlo které se spustilo kolem přepravy vozíčkářů, později jejich odmítání a odesílání ke konkurenci, dále pak zase přijímání do přepravy – začalo nabírat již model zábavného sitkomu (situační komedie) alá RegioJet.
O „sitkomu“ informovala ČTK. Probíhal v ranních hodinách poslední říjnový den na hlavním nádraží v Praze. Firma RegioJet Radima Jančury nejdříve v průběhu měsíce října informovala své zákazníky upoutané na vozíku, ať si od listopadu začnou hledat přepravu u konkurence, konkrétně tedy u Českých drah a Leo Express. Reakce na sebe nenechala dlouho čekat a z roztrhnutého pytle s vánicí pana Krakonoše byla rázem sněhová lavina.
Lid versus Jančura: Za vším hledej viníka – České dráhy
RegioJet si nejdříve na hlavu začal sypat popel. Později přidal i máslo, aby ke konci ze všeho uhnětl těsto. Celá komedie se točí jen a pouze kolem přistavování zvedacích plošin nutných pro nakládku cestujících upoutaných na invalidní vozík. V tomto momentu chceme ovšem podotknout, že náš kolega Michal Václavík strávil na invalidním vozíku celkem 2 hodiny v ruchu velkoměsta. O jeho poznatcích s peripetiemi kolem problémů při přepravě v městské dopravě přineseme podrobnou reportáž.
Za vše mohou dle majitele žlutých vlaků Radima Jančury České dráhy. Ty jsou ale ve většině případů v situační komedii jménem Žlutý hendikep, v naprosté nevýhodě. Nyní je nutno si položit otázku: proč České dráhy vyžadují tak vysokou cenu za poskytnutí zvedacích plošin ( 3.000 až 6.000 korun) – a proč toto zařízení nespravuje SŽDC (Správa železniční dopravní cesty). Servisní organizace která se stará o provoz vlaků, infrastrukturu, nádraží a další služby.., nemá ve svém majetku i dotčené zvedací plošiny na které v mnoha případech dostal národní dopravce desetitisícové dotace?! Chyba je v této fázi na straně úředníka a přebujelé státní birokracie. Zvedací plošiny mají být jen a pouze v majetku zmíněné SŽDC.
Spor mezi modrým zlem a žlutým hodným podnikatelem nabral další živiny pro útoky jak na České dráhy ze strany Radima Jančury, tak i na správce celé drážní infrastruktury.
Vozíčkáři nejsou takový kšeft jako chodící člověk. Smysl komplexního žlutého servisu rázem upadá
Jelikož si firma se žlutými vlaky vystřhla z ostudy a kritiky slušivý PR kabát, od listopadu již tento dopravce pro vozíčkáře opět přepravy zajišťuje. Zde by měla ale ještě přijít vhodná vložka ve smyslu „bezpečnost a ochrana zdraví při vykonu práce“. Nově tak nalodění vozíčkáře na palubu je v plné dikci doprave RegioJet. O co se jedná? Vysazení vozíku i cestujícího do vlaku provede personál vlaku, případně předem přivolané posily s více vypracovaným svalstvem. O nedůstojnosti takového úkonu raději ani nemluvě.
Bateriové vozíky mají v mnoha případech váhu od 120 do 200 kiogramů, jeho majitel může mít váhu 80 kilogramů, ale také 150 kilogramů. Je jasné, že takový pracovní úkon hraničí již s možným zdravotním úrazem personálu nebo vozíčkáře. V tomto případě se měl RegioJet držet prvního vyjádření – tedy že tyto cestující přepravovat již nebude. Nyní ostudné, až dehonestující procesy kolem nalodění invalidního cestujícího s vozíkem, skutečně žádným sitkomem nejsou a být ani nemohou.
Podle koordinátorky vzdělávání z Národní rady osob se zdravotním postižením Terezy Doležalové totiž není možné, aby se s imobilním cestujícím mohlo takto zacházet v každém případě. Kromě toho podle ní existuje řada lidí, které není kvůli vlastní diagnóze možné jen tak přenášet a zaměstnanci dopravce nejsou na manipulaci s takto postiženými lidmi proškoleni.
Celá situační kauza bude nejspíš i nadále pokračovat. Zda i v tomto případě bere firma Radima Jančury tyto negace jako vhodně mířené PR a reklamu, obrázek si každý udělá jistě sám. Firma, která je již druhým rokem proslavena svými hermeticky uzavřenými vozy ve kterých již druhé léto nefunguje klimatizace, cestující omdlévají, lokomotivy přestávají fungovat na trati – to je jen zlomek výčtu problémů které od startu žlutých vlaků tohoto dopravce provázejí.