Milion zaměstnanců a 43 tisíc kilometrů magistrál činí ze společnosti Russkie železnye dorogi (RŽD) největší železnici na světě. Časopis Forbes řadí jejího šéfa Vladimira Jakunina mezi nejlépe placené manažery v Rusku. Ruské dráhy přitom zanechávají i českou stopu: jejich významnou akvizicí je 75procentní podíl původně francouzské firmy Gefco včetně filiálky v Čechách.
Její kolínska pobočka a sklad jsou mozkem logistiky pro automobilku TPCA a významným regionálním zaměstnavatelem. Poté, co RŽD do Gefca na konci loňského roku vstoupily, chystají rozšířit své aktivity na ruskému trhu tak, aby se jejich objem přiblížil stu milionů eur ročně. Kontrakty budou patrně spadat do segmentu, ve kterém je firma evropským lídrem – logistiku pro automobilový průmysl. „Pozorně sledujeme aktivity českých firem v projektu plynovodu.
GEFCO ZAJIŠŤUJE LOGISTICKÉ DISTIBUČNÍ SYSTÉMY NA KLÍČ PRO AUTOMOBILKY
South Stream, máme zájem obsluhovat jejich byznys. Logistika je produkt, který využívají téměř všechny firmy,“ uvedl při návštěvě obchodního rady Ruské federace Aleksander Raczynski, generální ředitel Gefco ČR. Obchodní rada Alexandr Turov zmínil statistiku ruské Federální celní služby, podle níž ruský export loni vzrostl o dvacet procent.
Obchodní rada také doporučil, aby vedení jednalo v rámci zasedání mezivládní komise letos v dubnu. Klíčovým tématem by měla být ostravská pobočka Gefco. Z města by se měl stát dopravní uzel v rámci sítě Gefco, který propojí východní, severní a západní trhy. To by mohlo výrazně pomoci celému regionu sužovanému ekonomickou krizí a také nezaměstnaností. Příležitostí pro region by se mohly stát i dílčí dodávky pro Gefco, jako je dodatečné vybavení vozů a podobně. RŽD patří v Rusku logistická divize RŽD logistika, která zajišťuje aktivity železničního monopolu.
RUSKÉ ŽELEZNICE MAJÍ V CENTRÁLNÍ EVROPĚ VĚTŠÍ AMBICE
Organizovala například dodávky aut z koncernu Volkswagen – včetně Škody Yeti – na olympiádu v Soči. Gefco si od spojení s RŽD slibuje vyšší tržby. V některých oblastech slouží monopol jako partner, v jiných jako zákazník. Na Ostravsku zřejmě pomůže spolupráci roční smlouva podepsaná mezi RŽD a Evrazem v Rusku. RŽD s Gefco spolupracuje i na Slovensku, což se teď týká možnosti vytížení nákladního terminálu Dobrá. RŽD si ho v roce 2008 dlouhodobě pronajala od slovenské firmy Kargo. Terminál se má integrovat do kontejnerové přepravy směrem do Ruska a zemí SNS v rámci mezinárodního dopravního terminálu č. 5, který usnadní realizaci projektu širokorozchodné železnice do Evropy.
Ruské železnice chtějí ve střední i západní Evropě růst i nadále. Tedy ať již z pozice podílového vlastníka, tak i majoritního akcionáře. RŽD tak chce v budoucnu vstupovat do celé řady soukromých železničních a logistických firem v rámci celé Evropy. Ovšem postupně uvalované sankce na Ruskou federaci rozvoj RŽD hlouběji na západ spíše na delší dobu ochladne. Ruské státní dráhy mají přitom k dispozici i obrovské finanční prostředky pro akvizice, ty se ale neobejdou bez státního vlivu.